En hemförsäljare från Tele2 plingade på och påstod att jag kunde ersätta mitt vanliga bredband med deras mobila bredband.
Jag skulle få nära 16 megabit per sekund eftersom jag bor så nära masten, för det hade de mätt upp. Jag tyckte det lät intressant men gjorde klart att jag ville prova på det först. Inga problem, sa säljaren, du har två veckors ångerrätt. Jag skrev på avtalet med 24 månaders bindningstid och väntade på utrustningen. I fyra veckor.
När jag äntligen fick testa bredbandet blev besvikelsen total. Cirka 3 megabit Vilken tur då att jag kunde returnera grejerna, tänkte jag. Men nu var det bara det att ångerfristen började vid undertecknandet av avtalet, eftersom detta var att räkna som tjänst, inte som vara (då hade ångerfristen börjat gälla från mottagandet av varan).
Jag hade alltså ingen möjlighet att prova på tjänsten innan ångerfristen gick ut. Så nu sitter jag här med ett abonnemang som jag absolut inte vill ha och känner mig grundlurad. Hastigheten var bara en bråkdel av den utlovade, och någon möjlighet att prova på fick jag inte.
Tele2 visar inget som helst intresse av att ha nöjda kunder. Tydligen är det mer lönsamt att ljuga och bluffa.