Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så kan vi nå målen

Folkbladet debatt2016-10-01 13:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag finns inget enskilt biodrivmedel som ensamt kan ersätta all bensin och diesel som säljs. Därför är det mycket oroande att när förnybara drivmedel i stort ökar, så minskar samtidigt användningen av etanol kraftigt. Biodrivmedlen E85 och ED95 minskade båda med omkring 40 procent under 2015.

Etanol finns tillgängligt här och nu, och har en viktig roll att spela. Etanolbränslet ED95 till lastbilar och bussar som togs fram av Sekab redan för 30 år sedan är väl beprövat och kan minska klimatutsläppen med upp till 90 procent.

Nu behövs en tydlig färdplan mot fossilfrihet och stopp på den ryckighet som råder. Senast vid årsskiftet höjdes skatterna på vissa biodrivmedel för att leva upp till EU:s regelverk, och tre månader senare är beskedet att de ska sänkas igen. Under tiden drabbas berörda biodrivmedel hårt.

Samtidigt finns en tendens att ständigt vända blicken mot nya och kommande drivmedel. Om vi ska nå fossiloberoende i hela transportsektorn måste de förnybara drivmedlen tillsammans konkurrera ut de fossila alternativen.

En enkät Sekab låtit göra till kommuner och landsting som upphandlar kollektivtrafik visar att sju av tio ställer olika miljökrav. Det är bra, men alla företag och upphandlande myndigheter i Östergötland kan ställa krav och bidra till att samtliga förnybara drivmedel kan öka. Annars har vi ingen chans att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Läs mer om