Järnvägstrafik betalas med banavgifter. Bolagen som kör trafik får betala för att köra på rälsen. Dessa avgifter kan komma att fyrdubblas för att finansiera bygget av snabbtåg. Samtidigt stiger en annan utredare in på scenen och meddelar att projektet "Östgötapendeln" bör läggas ner. Det finns ingen ekonomi i projektet med snabbtåg mellan Östergötland och Stockholm. Vilket redan förre finansministern Anders Borg konstaterat. Östgötapendeln är ett ekonomiskt svart hål. Istället för att drömma om att åka i 300 kilometer i timmen genom Kolmårdsskogarna bör det undersökas vad som går att göra utifrån nuvarande banor och räls. Kanske kan kurvor och andra farthinder rätas ut på sträckan Norrköping-Järna? Problemet med godståg som åker genom Resecentrum med farligt gods och som ofta stannar på grund av lövhalka i backen upp mot Fiskeby kan lösas genom ett nytt spår mellan Fiskeby/Eneby och till Åby. Östgötapendeln bör läggas ner.
Alldeles för dyra snabbtåg
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.