Vi har en unik chans att vara en del av framtidens flyg

Att diskutera nedläggning av flygplatsen är inte en framtidsvilja och fel i detta läge.

Norrköping har "unika chanser" att vara en del av framtidens flyg; det hävdar dagens debattörer som består av företrädare för Norrköpings näringsliv. En bild på ett "framtidsplan" som landade på flygplatsen tidigare i år kan väl passa bra i det sammanhanget.

Norrköping har "unika chanser" att vara en del av framtidens flyg; det hävdar dagens debattörer som består av företrädare för Norrköpings näringsliv. En bild på ett "framtidsplan" som landade på flygplatsen tidigare i år kan väl passa bra i det sammanhanget.

Foto: Eva Jensen

Debatt2022-09-10 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att Norrköping ska vara en spännande stad att etablera och driva företag i, så fler jobb skapas och välfärden stärks, behövs tydlig näringslivspolitik, som även inkluderar industrin och kompetensen i Finspång, Linköping, Söderköping och andra närliggande orter. Tittar vi på de senaste 20 åren, står de mindre företagen med 1­­-50 anställda för de flesta av Norrköpings kommuns skattekronor. Dessa företagare tillsammans med de större bolagen i regionen bygger stadens välmående - och är beredda att göra mer. Då krävs en kommunledning som bereder vägen genom kloka politiska beslut, vilket innebär mer än rubriker och muntliga löften. Det är beslut som utvecklar staden, så som skyndsamt hanterade bygglov, enkla och konkurrensneutrala markupplåtelser, tro och investeringar i framtida teknik och luftrum och fokus på den världsledande kompetens som vår industri, universitet och övrigt näringsliv så väl behöver. 

Ett bra exempel är att Norrköping nyligen i hård konkurrens utsetts av EU till europeisk digital innovationshubb inom framtidens flyg och flygsystem. Med syfte att utveckla flygets teknik för ett mer hållbart och effektivt transportsystem inom såväl person- som godstrafik. Det ska ske genom testanläggningar på Norrköping Airport, utbildning och investerarnätverk som i sin tur kan skapa tillväxt och konkurrenskraft jämte klimatnytta. Det kan betyda nya och spännande företag inom denna industri, nya jobb och ökade skatteintäkter. Ett mångmiljardprojekt i EU, som ger stora möjligheter för både stad och flygplats de närmaste åren.

En citynära flygplats är en enorm fördel tillsammans med Norrköpings väldigt gynnsamma logistiska läge i landet. De tekniska möjligheterna för flyget och för regionala flygplatser går oerhört fort och Norrköping har en unik chans att vara en del av framtidens flyg. Nu är inte tid att lägga ner eller flytta flygplatsen, det vore att förneka den tekniska utvecklingen och Norrköping som del av den. Flygplatsens bevarande och utveckling bör därmed vara en ickefråga för alla med framtidstro för Norrköping som hubb, inte bara för logistik och transport utan också för grön omställning och innovation. Norrköping Airports ledning har visat mod och mognad, som innebär ett komplement till den fina flygkultur som Linköping och Saab etablerat och som satt vår region på den europeiska flygkartan.

Vi företrädare för Norrköpings näringsliv är beredda att bidra till flygplatsens och stadens utveckling, om kommunledningen ger förutsättningarna och visar viljan att satsa på infrastruktur och luftrum. När vi på söndag röstar för ett framtida Norrköping där många vill bo, leva och besöka, där flygplatsen är given, bör vi alla tänka efter hur vi placerar vår lokala röst.

Bo Eklöf, Stadium

Magnus Andersson, entreprenör

Magnus Malm, Magnentus

Thomas Sjölander, Wellnox

Sigge Bilajbegovic, Platinum Cars

Peter Hunt, TH TradingHouse

Ulf Eklöf, Eklöf Fastigheter

Peter Eckerström, Colmec

Ronny Fyhr, Renall

Kim Silander, IBG,Kookiejar 

Mikael Jansson, Jernbro

Jörgen Abrahamsson, Gränges

Stefan Franzen, Ventilationsprojekt

Christine Karmfalk, Kolmårdens djurpark

Anders Arrelid, Sefab Bygg 

Mikael Åhrberg, Söderköpings brunn

Jeanette Tretten, Econova

Karl Eklöf, Stadium

Martin Teikmans, Modine Söderköping

Mikael Holmberg, PackoPlock Scandinavia

Niclas Gustavsson, SDATS (Saab Digital Air Traffic Solutions)

Stefan Papangelis, Nordic Exhibitions

Konstantinos Gournambassis, KL Industri