Två exempel från Kolmården

Åke Karlsson och han kollegor i Landsbygdspartiet oberoende hoppas på framgång i kommunalvalet i höst. Minskad byråkrati är en del av politiken.

Åke Karlsson och han kollegor i Landsbygdspartiet oberoende hoppas på framgång i kommunalvalet i höst. Minskad byråkrati är en del av politiken.

Foto: Katrin Schiffer

Debatt2018-06-01 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Landsbygdspartiet oberoende ställer för första gången upp i kommunalvalet i Norrköping. En av de prioriterade frågorna i vårt kommunala handlingsprogram är att minska byråkrati och regelkrångel vid bygglovsärenden. Det vore önskvärt att de politiker som har ansvar för Bygg och Miljökontoret hade bättre uppsikt över de beslut som tjänstemännen tar och om de är i linje med de politiska intentionerna.

Förutom cirkusen kring Sandviksgården som tjänstemän på Bygg och Miljökontoret förorsakade innan allt blev löst och med den tid, oro och merarbete detta medförde för ägarna har jag ytterligare två pågående ärenden från Kolmården att redovisa.

Exempel 1: En ung familj köpte nyligen en jordbruksfastighet på 14 hektar, det mesta åker och betesmark. Deras planer är att starta upp en verksamhet med fårskötsel. De planerade också att uppföra en byggnad för fåren samt fyra hästar. Det senare borde inte vara något problem då ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter inte kräver bygglov. Likväl hävdar Bygg och Miljökontoret att bygglov krävs. Fastighetsägarna informerades också om att om de uppförde byggnaden utan bygglov kunde de åläggas en sanktionsavgift på 180 000 kronor. En tjänsteman hade också synpunkter på att fårskötseln inte skulle utgöra huvudinkomsten för familjen. Vad har Bygg och Miljökontoret med det att göra? Lagen som klarlägger vad som räknas som ekonomibyggnad på jordbruksfastighet togs 1947. På vilka grunder anser sig Bygg och Miljökontoret i Norrköping ha rätt att kringgå den?

Exempel 2: En ung familj som ansökte om förhandsbesked på att få stycka av en tomt från föräldrarnas fastighet och bygga ett hus för året runt boende. Bygg och Miljökontoret påstår i sitt svar att det finns en bäck där och hänvisade till strandskyddsreglerna (100 meter). Faktum är att det inte finns någon bäck och det är minst 1 kilometer till närmaste vattenspegel.

Här har vi två exempel på hur två unga familjer på grund av högst tvivelaktiga beslut hindrats att förverkliga sina drömmar att leva och utveckla verksamhet på landsbygden.

Det finns anledning att ondgöra sig över tjänstemännens agerande i olika ärenden men kom ihåg att det är ytterst politikerna som har ansvaret för vad som händer i kommunen..