Vad vet Östgötatrafiken om resandet i Norrköping? I dagarna rapporteras om ökat resande med kollektivtrafiken i Östergötland, men i Norrköping skall det ha minskat något. Hur kan Östgötatrafiken påstå det? Är säker på att trafiken inte minskat utan snarare ökat under 2016 men antalet resor som registreras har säkert minskat. När regionen fick ansvar för trafiken så var man snabb att köra över Norrköpings inställning att underlätta påstigning för passagerare och tog snabbt bort kortläsaren vid den tredje dörren på ledbussarna.
En liten blå dekal upplyser läskunniga resenärer om att påstigning sker hos föraren. Oftast är dekalen, om den finns, placerad så att dörren måste vara stängd för att man ska läsa den! Med all rätt kontrolleras biljetterna på spårvagnarna med jämna mellanrum, men det är ytterst sällan som man ser kontroller på bussarna. Är övertygad om att oregistrerade resor är flera på framför allt ledbussarna än på spårvagnarna. När folk kliver på i bakre dörrarna så tränger de flesta sig inte framåt för att registrera resan utan sätter sig på en ledig plats. Gäller alla åldrar på resande – inte minst äldre! Dörrarna måste ju öppnas för avstigning och då rusar folk ombord.
Vissa turer med många resande från t ex Sprängstensgatan kan det vara bortåt 35 – 40 påstigande och jag har räknat till 25 resande på en tur som inte markerade resan. Vid Söder Tull är det inte ovanligt med 10 resande som inte markerar sin biljett. Betyder inte att de gratisåker då de kan ha giltigt kort, men som resande räknas de inte. Sätt tillbaka alla kortläsare så blir resandestatistiken garanterat mera korrekt och resan behagligare! Minskningen man säger motsvarar cirka 275 markeringar per trafikdag vilket oregistrerade resor säkert uppgår till.