Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regeringen mÄste Àndra sig om biogasbilar

Om regeringens förslag blir verklighet tar vi ett stort steg tillbaka i vÄr strÀvan mot att bli vÀrldens första fossilfria vÀlfÀrdsland.

Bioenergi har mÄnga fördelar och Àr en viktig del av klimatomstÀllningen, skriver Gustav Melin.

Bioenergi har mÄnga fördelar och Àr en viktig del av klimatomstÀllningen, skriver Gustav Melin.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2021-07-15 09:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Regeringen har nyligen lagt fram ett förslag som innebÀr att biogasbilar inte lÀngre ska klassas som miljöbilar. Förslaget innebÀr att statliga myndigheter inte kan upphandla biogasbilar, vilket i förlÀngningen ocksÄ pÄverkar valet av bilar bland kommuner, regioner, företag och privatpersoner.

Enligt regeringens förslag skulle endast elbilar, vÀtgasbilar och vissa laddhybrider uppfylla kriterierna för miljöbil. Det riskerar att punktera marknaden för biogas, ett av de mest cirkulÀra drivmedlen, och försvÄra omstÀllningen till en fossilfri fordonsflotta.

Bara i Östergötland finns det i dag cirka 1 800 biogasbilar som minskar klimatpĂ„verkan, bĂ„de genom att ersĂ€tta fossila brĂ€nslen och genom att minska metanutslĂ€ppen frĂ„n avfalls- och gödselhantering. Om regeringens förslag blir verklighet tar vi ett stort steg tillbaka i vĂ„r strĂ€van mot att bli vĂ€rldens första fossilfria vĂ€lfĂ€rdsland.

Som sĂ„ ofta i drivmedelsdebatten blir jakten pĂ„ det bĂ€sta det godas fiende. I stĂ€llet för att anvĂ€nda en mĂ„ngfald av verktyg och drivmedel för att minska beroendet av fossila brĂ€nslen – inklusive förbrĂ€nningsmotorer som ger lĂ„ga utslĂ€pp – vill regeringen ensidigt gynna vissa tekniker.
Vi ser framför allt tre tydliga fördelar med biogasen som brÀnsle och biogasbilen som fordon:

Biogas produceras lokalt. Den största delen av biogasen som anvÀnds i Sverige produceras lokalt, av avloppsslam, livmedelsavfall och skogsavfall. Det ger korta transportvÀgar och lokala arbetstillfÀllen.

Biogas ger dubbel klimatnytta. Förutom att biogasen trĂ€nger ut fossila brĂ€nslen, bidrar den ocksĂ„ till att minska utslĂ€ppen frĂ„n vĂ„rt avfall. Om vi inte gör biogas av avfallet sker klimatutslĂ€pp vid nedbrytningen – och vi missar ett viktigt bidrag till fossilfria transporter.

Biogasbilar skapar en marknad som gör att fler vÄgar satsa. Kommuner, som Àr ansvariga för att ta hand om vÄrt avfall, behöver veta att biogasen gÄr att sÀlja för att vÄga investera i rötningsanlÀggningar för biogas. Ju fler biogasbilar det finns, desto tryggare blir en satsning pÄ biogasproduktion.

Regeringsförslaget ska nu remissbehandlas. Östergötlands riksdagsledamöter mĂ„ste sĂ€tta press pĂ„ regeringen. Lösningen pĂ„ transportsektorns klimatutmaning ligger inte i ett enda drivmedel, eller en enda lösning. Biogasbilen har en viktig roll att spela i omstĂ€llningen, lĂ„t den göra det!