Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Om vi inte ska sluta resa så...

Debattörerna från Miljöpartiet slår ett slag för höghastiga tåg i allmänhet och nattåg i synnerhet. Ska vi fortsätta resa utomlands så behövs sådant skriver de i dag.

Debattörerna från Miljöpartiet slår ett slag för höghastiga tåg i allmänhet och nattåg i synnerhet. Ska vi fortsätta resa utomlands så behövs sådant skriver de i dag.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2018-07-28 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I princip alla länder som byggt en höghastighetsjärnväg har även beslutat att planera och bygga ytterligare linjer. Detta visar tydligt den framgång och nytta som dessa länder får av höghastighetståg.

EU stödjer aktivt arbetet med att bygga samman järnvägarna över landsgränserna och många av de höghastighetsbanor som nu är under uppbyggnad kommer förbättra kopplingen mellan Sverige och Tyskland och länderna vid medelhavet.

Denna utveckling i Europa betyder att när den svenska höghastighetsjärnvägen är byggd kommer det vara möjligt att kliva på tåget i Norrköping på kvällen och efter två och en halv timma byta till nattåg i Köpenhamn och nästa morgon äta frukost i Rom, Barcelona eller Bordeaux.

Jämfört med flyget så är nattåget ett på alla sätt en värdigare resa. Istället för resan till och från flygplatsen så stannar tågen i städers centrum. Istället för dötid på flygplatser och trånga flygplan så en bäddad säng. Istället för stress så lugn. Istället för klimatångest så hållbara resor.

Många väljer redan bort flyget för dess stress, köer, trängsel och klimatpåverkan. Allt fler väljer tåget för semestern och antalet resor med nattåg till Berlin har fördubblats på ett år samtidigt som försäljningen av interrailkort ökar kraftigt.

Det märkliga med den svenska debatten om höghastighetståg är att de största riksdagspartierna argumenterar som om Sveriges klimatmål är en annan fråga, eller som om Sverige är en ö i havet utan koppling till Europa. Och eftersom det europeiska perspektivet saknas i debatten så saknas även svaret på frågan: Om Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland och Danmark kan bygga för höghastighetståg, varför kan då inte Sverige?

Miljöpartiet driver på för klimatansvar och bättre tåg. Utöver att bygga för höghastighetståg i Sverige måste bokningssystemet göras om. Det ska självklart vara lika enkelt att boka internationella tåg som det är att boka internationella flyg. Vi driver på för att det som är bra för miljö och klimatet ska gynnas, och att det som förstör vårt klimat ska stå för notan. Regeringens överenskommelse om höghastighetståg och flygskatt är två viktiga steg i denna omställning.

Om Sverige och Europa ska kunna nå de globala klimatmålen måste flygandet minska, och om det ska ske utan att vi slutar resa utomlands så är lösningen helt enkelt höghastighetsjärnväg och nattåg.