Norrköping bör tänka nytt när det gäller elsparkcyklar

I fjol gjordes 20 miljoner resor på totalt 34 miljoner kilometer med delade elsparkcyklar i Sverige. Delad mikromobilitet har på kort tid blivit en självklar del av stadsbilden i Norrköping


Norrköping bör tänka nytt bland annat om självkostnad och likabehandling när det gäller elsparkcyklar.

Norrköping bör tänka nytt bland annat om självkostnad och likabehandling när det gäller elsparkcyklar.

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2023-05-13 09:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Delad mikromobilitet bidrar tillsammans med cyklar spårvagnar och bussar till att allt färre är ensidigt beroende av bilen. Den delade mikromobiliteten är utrymmeseffektiv, billig och utsläppsfri. Den frigör utrymme i den trånga staden, avlastar hushållsekonomin i bistra tider och bidrar till bättre luftkvalitet och minskad klimatpåverkan.

 En högre andel som tar elsparkcykeln och andra hållbara transportlösningar underlättar för Norrköping att nå sitt mål klimatneutralt år 2030 – ett mål som är beroende av att utsläppen från trafiken kraftigt minskar. Därför är det positivt att Norrköping tillsammans med uthyrarna av elsparkcyklar skapat bättre ordning, med successivt allt fler parkeringsplatser och trygghet med automatisk lägre hastigheter i känsliga miljöer i staden. Vi delar också kommunens bild att ” Jämfört med många andra städer fungerar det bra i Norrköping, och vi vill fortsätta ligga i framkant. Vi har en bra dialog med företagen där vi gemensamt försöker hitta bra lösningar. Uthyrningsföretagen av elsparkcyklar är också måna om att de som hyr cyklarna ska göra rätt.” Men på tre områden uppmanar vi Norrköping att tänka om, likt många andra kommuner i Sverige: 

  1. Likabehandlingsprincipen: Den som i Norrköping cyklar på kommunens cykelbanor eller ställer sin cykel i ett kommunalt cykelställ, betalar ingenting. Den som köper en elsparkcykel betalar heller ingenting. Men för företag som förser stadens invånare med en delad tjänst, appliceras en hög avgift – är det rimligt att behandla samma beteende så olika? 

     
  2. Självkostnadsprincipen: Norrköping tar ut en årlig avgift på 900 kr per elsparkcykel som hyrs ut. Det är långt högre än i europeiska storstäder som Milano eller Köpenhamn. Har staden verkligen så höga kostnader för hanteringen av elsparkcyklar och vad beror det i så fall på? Företag som vill etablera sig i kommunen och bidra till att klimatmålen nås bör välkomnas, och det bör vara grunden när kommunen överväger hur mikromobiliteten ska avgiftsbeläggas.

     
  3. Föregångare: Norrköping ställer om sina egna fordon till fossilfrihet. Det är utmärkt; ibland behövs bilen – men många ärenden görs effektivare på en tjänstecykel eller en elsparkcykel. När upphandlar staden resor med delad mikromobilitet för sina anställda, som en föregångare för Sveriges kommuner?

     


     

     
Mattias Goldmann är en av undertecknarna till dagens debattartikel i Folkbladet.
Mattias Goldmann är en av undertecknarna till dagens debattartikel i Folkbladet.