Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Monopol är förskräckliga, utom det vi själva har

Folkbladet ägnar sig några söndagar framöver åt den nya boken "Företagare är från Merkurius Politiker är från Jupiter." Boken ges ut postumt på Ekerlids förlag. Författaren Lars Göran Johansson gick bort 2021.

Per-Albin Hanssons "folkhem" används i texten som en slags förebild för den som vill vara pro-market mer än pro-business.

Per-Albin Hanssons "folkhem" används i texten som en slags förebild för den som vill vara pro-market mer än pro-business.

Foto: Widar Andersson

Debatt2023-08-06 08:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Boktiteln är ett slags ordvits som anspelar på den familjeterapeutiska bästsäljaren "Män är från Mars, kvinnor är från Venus" som gavs ut på 1990-talet. Den bokens poäng är att kvinnor och män är olika och ofta inte förstår varandra. Bokens syfte var att ge båda könen lite mer kunskap och förståelse om olikheterna. 

Lars Göran Johanssons syfte med sin bok är likartat. Jupiter var i den "romerska varianten av antikens mytologi" statens/politiken Gud medan Merkurius var handelns och köpmännens gud. Politiker och företagare lever på "olika planeter", skriver Johansson. Lars Göran Johansson hade ett stort samhällsintresse och var bland annat ordförande för JA-kampanjen inför folkomröstningen om medlemskapet i EU 1994. Lars Göran satt också i koncernledningen för det globala företaget Electrolux under 15 år. Han var även vice ordförande i Svenskt Näringsliv.

Ett mycket intressant kapitel i boken handlar om skillnaden mellan att vara "pro-business" eller "pro-market." I det första fallet handlar det om att vilja gynna ett särskilt företag eller en särskild bransch/grupp av företag genom olika bidrag, subventioner och/eller andra fördelar. Att vara pro-market är däremot att vara positiv till en välfungerande marknad utan att för den sakens skull vilja särbehandla vissa företag. 

Lars Göran Johansson skriver att i ett land som "Sverige med höga skatter, omfattande regleringar och en stor offentlig sektor finns det ett stort gränsland mellan politik och näringsliv." Politiska åtgärder som till exempel lagar, upphandlingar, skatter, rena bidrag kan vara mycket lockande för såväl politik som vill visa handlingskraft som för företag som gärna känner sig gynnade även om man i princip ogillar politisk styrning: "Monopol är förskräckliga; utom det vi själva har..."

Johansson tar några exempel med statliga riskkapitalbolag som hade politikens uppgift att särskilt gynna företag i inlandet och eller företag i fordonsindustrin efter Saab Automobiles konkurs. Sådana insatser blir sällan lyckade och skattepengarna hamnar ofta på hälleberget. Principen bör istället vara att politiken tjänstgör som ett slags domare för att upprätthålla en fungerande marknad med sund konkurrens och utan några "kelgrisar eller styvbarn", för att låna ord från Per-Albin Hanssons folkhemstal.