Medveten politik styr Norrköpings parkeringsproblem

Norrköping vÀxer och det byggs bostÀder i innerstaden och utanför stadskÀrnan.

SD: s gruppledare Florian Aranda cyklar gÀrna dit han ska.Vilket inte betyder att han vill försvÄra för biltrafiken i Norrköping. Han Àr kritisk till kommunens parkeringspolitik.

SD: s gruppledare Florian Aranda cyklar gÀrna dit han ska.Vilket inte betyder att han vill försvÄra för biltrafiken i Norrköping. Han Àr kritisk till kommunens parkeringspolitik.

Foto: Åsa Hanell

Debatt2022-03-15 09:52
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I samband med det kan man lÀsa i media att det rÄder brist pÄ parkeringsplatser och att byggandet av nya parkeringsplatser inte överensstÀmmer med kommunens och kommuninvÄnarnas behov. Mycket tyder pÄ att bristen pÄ parkeringsplatser inte beror pÄ dÄlig planering utan Àr resultatet av en medveten politik.

I riktlinjerna för parkering i Norrköpings kommun kan man lÀsa att kommunen aktivt ska föresprÄka ett lÄgt bilparkeringsbyggande till förmÄn för andra mer hÄllbara lösningar.

Det Ă€r denna instĂ€llning som ligger till grund för Norrköpings bilparkeringsnorm som reglerar hur mĂ„nga bilparkeringar som ska anlĂ€ggas för varje ny lĂ€genhet som byggs. BostĂ€dernas storlek samt deras lĂ€ge i staden pĂ„verkar det uppskattade parkeringsbehovet. I Norrköpings bilparkeringsnorm Ă€r staden indelad i tre olika zoner: 

I stadens innerzon (HÀr berÀknas tillgÀnglighet till kollektivtrafik och cykelbanor vara mycket god samtidigt som stadens tÀta karaktÀr gör att markparkering för bil har lÀgre prioritet.) ska det finnas 0,35 parkeringsplats för en enrumslÀgenhet och 0,70 parkeringsplats för en lÀgenhet med 5 eller fler rum. Antal besöksparkeringar Àr 0,1 plats per lÀgenhet.

I stadens mellanzon (Mellanzonen ligger nÄgot lÀngre ifrÄn stadens centrum, men fortfarande med relativt goda möjligheter till kollektivtrafik och gÄng- och cykelvÀgnÀt) Àr motsvarade siffror 0, 45 respektive 0, 65.

I stadens ytterzon (HÀr finns ofta inte samma tillgÄng till kollektivtrafik och cykelbanor. KaraktÀren pÄ bebyggelsen Àr inte heller lika tÀt, med en större andel radhus- och villabebyggelse) ska det finnas 0,65 parkeringsplats för enrumslÀgenhet och 1,05 för en lÀgenhet med 5 eller fler rum. Antal besöksparkeringar Àr 0,1 plats per lÀgenhet i samtliga zoner.

Hur pass anpassade till de boendes behov som dessa parkeringsnormer Ă€r en frĂ„ga som verkligen tĂ„l att stĂ€llas. Och har normerna nĂ„gon vetenskaplig grund? I den nationella resvaneundersökningen 2015-2016 frĂ„n Trafikanalys gĂ„r att lĂ€sa att 84 procent av hushĂ„llen i Sverige har tillgĂ„ng till en eller fler bilar. Vidare kan man se i statistik som baseras pĂ„ Transportstyrelsens VĂ€gtrafikregister över samtliga fordon, att det i Östergötlands lĂ€n finns 476 personbilar i trafik per 1000 invĂ„nare, vid Ă„rsskiftet 2021/2022. 

Norrköpings kommun arbetar med att ta fram ett “TillĂ€gg till översiktsplan - Trafikstrategi för Norrköping”. Det man vill Ă€r att prioritera gĂ„ng-, cykel-, kollektiv- och gods- framför biltrafik. Detta vill man göra genom att begrĂ€nsa framkomligheten och parkeringsmöjligheterna för bilar.

I nulĂ€get motsvarar bilen som fĂ€rdmedel 60 procent av alla resor. Dessa siffror ger en bild av hur pass viktig bilen Ă€r för medborgarnas rörelseförmĂ„ga och för att de ska kunna klara sin vardag. 

OvanstÄende visar, med all tydlighet, att det underskott av parkeringsplatser som rÄder i kommunen Àr en följd av dagens politik och vÀrre lÀr det blir i och med att staden vÀxer.

Sverigedemokraterna vill att kommunens trafikstrategi ska utgÄ ifrÄn medborgarnas behov. Vi hÀvdar att en negativ instÀllning till bilen Àr kontraproduktiv och kommer att hÀmma stadens attraktionskraft och utveckling. Trafikstrategi för Norrköping ska inte sÀtta gÄng-, cykel-, kollektiv- och biltrafik mot varandra utan se dem som komplement till varandra, för att bredda och utöka medborgarnas möjlighet till mobilitet.