50 Ă„r gamla förrĂ€ttningar och de förutsĂ€ttningar som dĂ„ var, kan inte enbart ligga till grund för dagens och framtidens beslut. Lagar har förĂ€ndrats. Plan- o bygglagen Ă€r tydlig â om inte sĂ€rskilda skĂ€l finns för undantag, sĂ„ ska kommunen vara huvudman för gator och allmĂ€nna platser inom planlagda omrĂ„den.
Vi har inget emot att viss verksamhet kan skötas lokalt. Det Ă€r ofta en garanti för att det sköts pĂ„ ett för orten utvecklande sĂ€tt â vilket inte alltid kan sĂ€gas om det sköts frĂ„n staden. Men kostnaden för skötseln skall naturligtvis betalas av skattekollektivet. För vĂ„r förening krĂ€vs nĂ€stan en administrativ tjĂ€nst för att klara Ă„lagda uppgifter. Föreningsadministration, beviljande av grĂ€vnings- och ledningstillstĂ„nd, besiktningar, berĂ€kning av slitageavgifter, förhandlingar med kommun och dess bolag, förutom bevakning av arbete för att varje fastighet ska ha rĂ€tt andelstal och betala rĂ€tt avgifter i förhĂ„llande till sin verksamhet och belastning av vĂ€gnĂ€tet och allmĂ€nytor.
Kostnaderna mÄste idag finansieras genom dem som nyttjar vÄr gemensamhetsanlÀggning. Vi accepterar inte lÀngre att kommunala bolag och andra gÄr in pÄ det omrÄdet vi har att sköta utan att anmÀla och fÄ grÀvningstillstÄnd, betala för besiktning före och efter vidtagna ÄtgÀrder och ha marknadsmÀssiga avtal för intrÄng och slitage.
Kommunen mÄste acceptera att vi tar ut de avgifter som vi enligt AnlÀggningslagen och andra lagar har rÀtt att debitera dem som trafikerar/belastar vÄra gator och allmÀnytor. Det innebÀr att vi alla fÄr betala extra slitageavgifter nÀr man anvÀnder gatorna mer Àn vad man normalt betalar för som fastighetsÀgare. Vi mÄste tillsammans finna formerna för enkla modeller om debiteringsgrunderna för extra slitageavgifter och annat administrativt arbete. Det gÀller vid ledningsdragning i mark, ny- och ombyggnader, renoveringar och rivningar av fastigheter. Det kan ocksÄ gÀlla slitagekostnader som Äsamkas av busstrafik, sophÀmtning och annan kommunal service. Alla mÄste ta sin kostnad för den belastning som sker pÄ gemensamhetsanlÀggningen gator och allmÀnna ytor..
Kommunala bolag fÄr inte ta sig friheten att gÄ in utan att anmÀla vad man tÀnker göra och ha avtal som tÀcker de extra kostnader som uppstÄr hos vÀgföreningen. Vi har presenterat vÄra krav och utgÄr frÄn Riksförbundet Enskilda vÀgars grundavtal för ersÀttning frÄn fastighetsÀgarna. TyvÀrr Àr kommunen och dess bolag ointresserade att ta sitt ansvar och finna former för ett smidigt samarbete.
Vi accepterar politiska beslut Ă€ven om vi kan tycka de Ă€r fel. Men vi krĂ€ver ocksĂ„ att kommunen tar konsekvenserna av sina beslut. NĂ€r grönomrĂ„den nu ska överlĂ€mnas till vĂ€gföreningen ska de hĂ„lla den standard de hade nĂ€r kommunen började sköta dem och den skogsbruksplan som upprĂ€ttats av kommunen för vissa tĂ€tortnĂ€ra rekreationsomrĂ„den skall naturligtvis ha följts. Samma gĂ€ller för eventuellt övertagande av lekparker. Man ska betala för den belastning och slitage som boende och verksamhet genererar. Det borde ligga i kommunens egenintresse att smidigt lösa de hĂ€r frĂ„gorna, inte minst mot bakgrund av att kommunala/regionala fastigheter i Ăstra Husby utgör nĂ€ra 30 procent av andelarna som ska finansiera den löpande skötsel och kommande nyinvesteringar.