Hög tid att bygga ett nytt högstadium i Finspång

Slitna, smutsiga och rentav äckliga skolor i Finspång

Lydia Wastesson här fotograferad vid ett tidigare tillfälle i år då överlevaren  Piotr Zettinger höll föredrag för skolelever i Finspång.

Lydia Wastesson här fotograferad vid ett tidigare tillfälle i år då överlevaren Piotr Zettinger höll föredrag för skolelever i Finspång.

Foto: Christer Andersson

Debatt2020-12-22 09:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Eleverna är trötta på att gå omkring i byggnader som snarare liknar industrilokaler än skolor, och de vill inte lära känna vikarie efter vikarie längre. Skolan ska stärka eleverna, inte bryta ner dem. Bygg en ny gemensam högstadieskola åt ungdomarna i Finspång. 

 Ingen som besökt någon av de två högstadieskolorna i Finspång kan förneka att den fysiska miljön är motbjudande. Jag själv gick på Grosvadsskolan i de trånga korridorerna med bruna stengolv och inte ett enda fönster längs korridorerna. Ny hjärnforskning slår fast att röriga och instängda platser verkligen bidrar till psykisk ohälsa (Modern Psykologi, nummer 10, 2020). Särskilt när det gäller ”kognitivt krävande” uppgifter som att läsa och skriva behövs fredade och ombonade platser, visar forskningen. Det är inte något som varken Grosvadsskolan eller Nyhemsskolan kan erbjuda i nuläget.

 Dessutom saknas ofta resurser med pedagogisk utbildning eller utbildning över huvud taget på skolorna. Det har lett till att elever farit illa då kunskapsutvecklingen och olika situationer i klassrummet inte kunnat lösas pedagogiskt. Vi behöver göra allt för att locka hit fler erfarna och begåvade lärare, och få dom vi har att både orka och vilja jobba kvar. Genom satsningen på Bildningen har vår kommun redan visat att det går att locka både elever och lärare från närliggande kommuner. Med en gemensam högstadieskola skulle vi samla alla goda resurser på ett och samma ställe vilket skulle gynna och föra samman alla högstadieelever i Finspång. 

 Problemet med gamla byggnader och outbildad personal påverkar i hög grad ungdomar med särskilda behov. Idag ökar medvetenheten i samhället om psykiatriska diagnoser och ungdomars hälsa. Folkhälsomyndigheten presenterar fakta som beskriver att den inre hälsan är lägst i åldern 13-15 hos både pojkar och flickor. Idag är det mer krävande än någonsin att vara tonåring i Sverige. Om skolmiljön ska fungera flexibelt måste byggnaderna planeras efter detta. Här är Bergska skolan ett bra exempel, där den ombyggda delen numera består av öppna, ljusa utrymmen som kompletteras med mindre rum och avskilda arbetsplatser.

 Kostnaden för att bygga en ny högstadieskola finns faktiskt redan beräknad. I Finspångs kommuns “Strategiska plan för 2020-2022” kan man nämligen läsa om visionen för Finspång: “I Finspång är skolan det område som är högst prioriterat. Barnen och ungdomarna är vår framtid och vi vill ge dem den allra bästa starten i livet.” Hur kommer det sig då att eleverna själva kritiserar sina skolor hårt? Alla jag känner klagar över hur lärare byts ut mitt i terminen, felaktiga betyg, en stökig tillvaro, opedagogisk hantering av svåra situationer, och en allmänt otrygg miljö där man inte känner sig prioriterad eller ens sedd som individ. Skolbyggnadernas omdömen lyder slitna, smutsiga och rent av äckliga. Har högstadieeleverna glömts bort fullständigt?

 Du som tvivlar behöver inte prata med många ungdomar för att förstå att det är bråttom. På kommunens hemsida om Beslut på kommunstyrelsen för framtidens skola finns en färdig utredning som innefattar just “förslag för att skapa en sammanhållen skola med effektivt resursutnyttjande och lokaler som är flexibla för framtiden”. Det här är mitt förslag: Bygg en ny gemensam högstadieskola. Säkerställ att varje elev får sina pedagogiska behov tillgodosedda och får vara trygga i relation till sina lärare. Lev upp till ambitionerna i den strategiska planen.