Ge Karolina Skog en ny chans att lÀgga bÀttre förslag

Vi har hamnat i ett ofruktbart rollspel som inte för diskussionen framÄt.

Den tidigare miljöministern, riksdagsledamoten och bostadssociala utredaren Karolina Skog bör fÄ en ny chans att med bÀttre direktiv lÀgga förslag om en ny social bostadspolitik. Det anser debattören, socialdemokraten och direktören Lennart Weiss.

Den tidigare miljöministern, riksdagsledamoten och bostadssociala utredaren Karolina Skog bör fÄ en ny chans att med bÀttre direktiv lÀgga förslag om en ny social bostadspolitik. Det anser debattören, socialdemokraten och direktören Lennart Weiss.

Foto: TT

Debatt2022-11-27 09:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Min djupt grundande stÄndpunkt i frÄgan om bostadspolitikens sociala ansvar kan sammanfattas i tre punkter:
1. Segregationen pÄ bostadsmarknaden mÄste brytas. Det rör klyvningen mellan olika geografier, generationer, upplÄtelseformer och sociala grupper. 2. Sverige ska ha en öppen allmÀnnytta för alla.3. De allra svagaste gruppernas behov mÄste gÄ först.

Den senaste kartlÀggningen som gjordes av Socialstyrelsen 2017 visade att vi har cirka 33 000 registrerat hemlösa. Eftersom statistiken baseras pÄ individer som sjÀlva anmÀlt sig som hemlösa till kommunernas socialtjÀnst kan man pÄ goda grunder anta att siffran Àr högre.

Vad gÀller gruppen hemlösa till följd av ekonomiska orsaker (arbetslöshet, skilsmÀssor med mera) finns överhuvudtaget ingen data. Stadsmissionen, som ofta Àr den första kontaktpunkten, larmar dock om att gruppen strukturellt hemlösa vÀxer, inte minst nÀr det gÀller ensamstÄende kvinnor med barn. Om man beaktar rÄdande kostnadsökningar pÄ energi, livsmedel och snart ocksÄ hyror Àr det knappast nÄgon vÄgad gissning att gruppen ekonomiskt hemlösa kommer att vÀxa.

Med en försiktig uppskattning av mörkertalet kan vi sannolikt rÀkna gruppen hemlösa och personer med tillfÀlliga sociala kontrakt till uppemot 100 000 personer. Det Àr alltsÄ mÄnga mÀnniskor med ömmande livsöden vi talar om.
 

Men talar vi verkligen om de hĂ€r gruppernas problem med det engagemang och allvar som problemet motiverar? FrĂ„gan kommenteras ofta i utkanten av den Ă€ndlösa ström av bostadsseminarier som arrangeras i vĂ„rt land men slutar nĂ€stan alltid pĂ„ samma sĂ€tt, antingen med att helt verkningslösa strategier, som ”bygg mer”, lanseras eller i en debatt om marknadshyrornas vara eller inte vara. Vi har hamnat i ett ofruktbart rollspel som inte för debatten framĂ„t.

Med en viss grad av sjÀlvbekÀnnelse kan jag medge att jag sjÀlv drivit en uppfattning som inte hÄller; att fler sociala kontrakt och andra tillfÀlliga boendeformer löser problemet. Men tyvÀrr, det gör det inte. Inte ens tillsammans med det andra möjliga alternativet, höjda bostadsbidrag, finns förutsÀttningar att möta de mÄngskiftande problem vi talar om.

En del av problemet Àr att kommunernas uppdrag via socialtjÀnstlagen begrÀnsar sig till att endast stödja hushÄll som har akuta problem. BostadsfrÄgan betraktas i grunden som den enskildes eget ansvar. PÄ dagens bostadsmarknad, med allt hÄrdare inkomstkrav, kontroll av betalningsanmÀrkningar etcetera, har det emellertid blivit allt svÄrare för dessa grupper att klara sig pÄ egna meriter.


Vad som krÀvs Àr helt enkelt ett grundlÀggande omtag som sÀkerstÀller att gruppen socialt och ekonomiskt hemlösa fÄr sitt grundlÀggande behov av en permanent bostad tillgodosett, utan att vi samtidigt förstÀrker andra problem pÄ bostadsmarknaden. Det som behövs Àr en svensk variant av sociala bostÀder som lÄnar inslag frÄn den finska och kontinentaleuropeiska modellen. Fyra förslag:

1. Skapa förutsĂ€ttningar för en form av ”mikro social housing” med insprĂ€ngda lĂ€genheter i bestĂ„ndet. Ansvaret att anskaffa lĂ€genheterna bör lĂ€ggas pĂ„ kommunerna och kostnadsansvaret pĂ„ staten. Kontrakten bör gĂ€lla utan tidsbegrĂ€nsning men besittningsskyddet och flyttrĂ€tten begrĂ€nsas, sĂ„ lĂ€nge som hyresgarantin behövs. NĂ€r den enskilde fĂ„tt ordning pĂ„ sitt liv konverteras hyreskontraktet till ett normalt förstahandskontrakt.

2. InrÀtta ett nytt investeringsbidrag som möjliggör att ett visst antal bostÀder (max 20 procent) med sociala syften enligt ovanstÄende kan inrÀttas i samband med nyproduktion av hyresbostÀder. Investeringsstödet skulle kunna sikta mot en mÄlhyra pÄ cirka 1000 kronor per kvadratmeter och Är och gÀlla under 15 Är.
 

3. Motsvarande insprÀngda bostÀder med sociala syften bör inrÀttas vid byggande av bostadsrÀtter i flerfamiljshus. I dessa fall kan kommunerna lÀmpligen köpa ett antal lÀgenheter och reglera saken i samband med att mark- och exploateringsavtalet skrivs. (I detta fall andrahandskontrakt men utan tidsbegrÀnsning.)
 

4. FörstÀrk bostadsbidraget sÄ att det möjliggör för grupper med lindrigare ekonomiska och sociala problem att etablera sig pÄ den ordinarie bostadsmarknaden.
 

Alla torde idag inse att det inte gÄr att lösa det bostadssociala problemet för de allra mest utsatta enbart med tillfÀlliga kontrakt. AlltsÄ borde den nya regeringen tillsÀtta en ny bostadssocial utredning. Varför inte ge Karolina Skog en ny chans? Med rÀtt direktiv skulle hon göra ett utomordentligt jobb.

 

HÀr ser vi Lennart Weiss frÄn Veidekke vid ett tidigare besök i Norrköping. Dagens debattartikel har tidigare publicerats i en lÀngre verion pÄ bostadspolitik.se
HÀr ser vi Lennart Weiss frÄn Veidekke vid ett tidigare besök i Norrköping. Dagens debattartikel har tidigare publicerats i en lÀngre verion pÄ bostadspolitik.se