Finspång sämst i landet på färdtjänst

Det är två kommuner i hela landet som svarar nej på samtliga fem påståenden. Båda dessa är i Östergötland. Det handlar om Finspång och Ydre.

Bilder är från en demonstration vid slottet i Stockholm för några år sedan där Synskadades Riksförbund protesterade mot färdtjänstregler.

Bilder är från en demonstration vid slottet i Stockholm för några år sedan där Synskadades Riksförbund protesterade mot färdtjänstregler.

Foto: TT

Debatt2020-01-12 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Synskadades Riksförbund har kartlagt reglerna för färdtjänsten i Sveriges samtliga regioner och 290 kommuner. Kartläggningen fokuserar på fem aspekter som baseras på fri rörlighet och flexibilitet för individen: Möjligheten att resa dygnet runt,  möjligheten att beställa dygnet runt, begränsningar i antalet resor,  hur lång förbeställningstiden är och om det är möjligt att göra korta stopp på resan.

Det är två kommuner i hela landet som svarar nej på samtliga fem påståenden. Båda dessa är i Östergötland. Det handlar om Finspång och Ydre.

Att göra korta stopp för att exempelvis hämta ut ett paket på väg hem från jobbet eller för att lämna barnen på förskolan innan jobbet är något som seende medborgare gör för att få vardagen att gå ihop, men för personer som använder färdtjänst blir det oftast krångligare. Bara i 14 av landets 290 kommuner är det möjligt att göra korta stopp på resan med färdtjänst.

I Östergötland är det endast Boxholm som erbjuder stopp på resan. I andra fall får man boka två separata resor med två egenavgifter som följd, något som blir särskilt kännbart i de kommuner där resenären har ett begränsat antal resor. Då kan det innebära att man inte kan hämta ut det där paketet eller att man måste avstå från den där intressanta kursen med tio tillfällen, eftersom resorna inte räcker. Man måste prioritera bort saker och aktiviteter som man egentligen vill göra. 

Förbeställningstiderna hos Östgötatrafiken, som är utförare av färdtjänsten i de flesta av länets kommuner, är 2 timmar. Det gör Östergötland till ett av de län med längst förbeställningstid i landet. Bara 10 andra kommuner har lika lång eller längre förbeställningstid.

Att kunna åka, boka eller ändra sin resa dygnet runt är en förutsättning för att man spontant ska kunna följa med vännerna till nästa ställe på krogrundan när de drar vidare dit, eller så att man kan åka hem från den där trevliga middagen med vännerna precis när man vill.

Boka eller ändra sin resa dygnet runt kan man bara göra i 115 av landets kommuner. I Östergötland kan man inte göra det i någon av länets 13 kommuner. Det gör att man kanske inte kan följa med vännerna vidare på den där krogrundan, eftersom att sista tid för att ändra sin resa var för två timmar sedan. 

Som samhället ser ut idag ställs stora krav på flexibilitet och mobilitet hos den enskilda individen, både i privat och arbetslivet. Planer och förutsättningar kan ändras, det gäller alla människor, även vi som använder färdtjänst. Man vet inte alltid när matchen, föreläsningen, grupparbetet eller teatern är slut. Det kan dra ut på tiden och då måste det finnas möjlighet att med kort varsel ändra sin resa. Antalet resor ska givetvis också motsvara våra faktiska behov och inte vara begränsat till ett visst antal resor.

Färdtjänsten handlar om så mycket mer än att transportera människor från punkt A till B. Även om majoriteten av färdtjänstanvändarna är äldre så utvecklas även deras vardag, man blir äldre och håller sig rent fysiskt fräschare längre upp i ålder, även om synen blir sämre, och då måste färdtjänsten också utvecklas, precis som samhället. Annars kommer färdtjänsten bli mer och mer akterseglad i dess utformning i relation till vad medborgarna och samhället kräver i termer av flexibilitet och mobilitet.