"Det finns hur mycket som helst därute nu"

Helt OK att polisen tar emot anmälningar, men det som behövs är att sätta stopp för bedrägerierna.

Skribenten blev nyligen utsatt för ett bedrägeriförsök av en liga som "lekte IKEA". Polisen tog emot anmälan om brottet. Men gör de något för att få stop på bedrägerierna?

Skribenten blev nyligen utsatt för ett bedrägeriförsök av en liga som "lekte IKEA". Polisen tog emot anmälan om brottet. Men gör de något för att få stop på bedrägerierna?

Foto: Utryckning Uppsala

Debatt2023-08-31 09:52
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag väntade samtal. Det ringde. Det stod "okänt nummer". Jag svarade ändå. Min kontakt kanske bytt telefon. 

En något lite irriterad kvinna med lätt utländsk brytning sa att jag beställt för 490 kronor på IKEA. Nu hade det blivit nåt fel. Nä sa jag, har inte beställt nåt. Jag kopplar till IKEA: s kundtjänst sa kvinnan. "Ikeas kundservice, det här är Erik, vad kan jag hjälpa till med" sa en jättetrevlig kille. Jag sa att det blivit fel nånstans, jag har inte beställt nåt, men blev uppringd att det blivit nåt fel.

"Erik" var förstående och skulle hjälpa till. Förnuftet i mig sa att detta är ett bedrägeriförsök, men känslan i mig sa att den här trevlige, väluppfostrade svensken inte kan vara en skojare. Medan förnuftet försökte komma på nåt sätt att dokumentera samtalet svamlade resten av mig på lite förvirrat. Sen började "Erik" fråga om beställningsnummer. Men vafan jag har ju inte beställt nåt påpekade förnuftet i mig. Förnuftet och jag avslutade samtalet medan "Erik" övertog nästa samtal.

Jag gjorde en anmälan. Ringde 114 14. Första försöket gick inte så bra, men på det andra kom jag fram. En handläggare kollade personnumret, tog upp min redogörelse, frågade om detaljer som om de uppringande verkade sitta i samma sal. Nä, så lät det förr sa jag, men inte den här gången.  

Hon kollade noga om jag lämnat ut några uppgifter eller lidit någon skada utöver obehaget. Och det hade jag ju inte. Sen sa hon att det viktiga är att sånt här anmäls! Mjae sa jag, det bra att ni svarar och tar emot anmälningarna, men det viktiga är att sätta stopp för eländet!

Hur låter riktiga IKEA: s kundservice? Numret är jätte-jättenoga gömt men jag hittade det! 0775-700500. Man får knappa sig fram i två menylager. Som sista alternativ kommer "Övriga frågor". Efter en stund svarade Jörgen. Han var trevlig och hjälpsam, men på riktigt. 

Jag förklarade att jag varit utsatt för ett bedrägeriförsök. Nu ringde jag bara för att göra en jämförelse mellan bedragarnas fejk-IKEA och det riktiga IKEA. Nämen jag ska kolla ändå, sa han, det händer att bedragare beställer i andras namn. Dessbättre fanns ingen beställning i nutid. Vi spånade lite om bedrägerierna. "Om du bara visste" sa Jörgen, "det finns hur mycket som helst därute nu". Polisen? "Bra på att sätta fast fortkörare" sa Jörgen. 

Vi enades om att det finns utrymme för förbättringar hos polisen. Helt OK att polisen tar emot anmälningar, men det som behövs är att sätta stopp för bedrägerierna.