Dags att dra i nödbromsen innan det helt spårar ur

Trafikverkets utspel har satt hela frågan om Norrköpings framtida utveckling på sin spets.

Här en skiss av hur Norrköpings fullmäktigepolitiker vill att den nya stationen ska se ut i upphöjt läge.

Här en skiss av hur Norrköpings fullmäktigepolitiker vill att den nya stationen ska se ut i upphöjt läge.

Foto: Norrköpings kommun

Debatt2021-03-09 09:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket vill nu ta bort stationen inne i Norrköping. Helst ska bara Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund få behålla sina stationer.  Utspelet är inte oväntat. Det handlar också om Norrköpings stationslösning. Trafikverket gillar inte den.

En dyr lösning kan vara bra. Linköping ville gräva ner 8 spår i bredd och läka ihop stan. Det hade varit bra för Linköping. Jag hoppas att idén ännu lever. Ett perifert stationsläge gör vardagspendlandet ännu jobbigare.

I Norrköping ville Trafikverkets föregångare Banverket dra snabbspåren utanför stan. Helt okej för den som bor i villa och ändå skulle ta bilen till stationen. Men inte för andra. Kommunen ville behålla centrala stationsläget. Vardagspendlingen till ex vis Linköping måste fungera. Extra omstigningar skulle ta bort nyttan med höghastighetståg till Stockholm. Rätt tänkt av Norrköping tycker jag. 

Ursprungsidén för stationen var förförisk. Spåren skulle förläggas högt. Gator och spårvagnar skulle passera under bron. Nuvarande centrum skulle knytas ihop med en ny stadsdel i nuvarande Butängen. Stan skulle läka ihop. Dyrt, javisst, men med spårvagn till Butängen skulle markvärdena öka. Kommunen skulle sköta det hela smart. De ökade markvärdena skulle betala kalaset. 

Trafikverkets tjänstemän tvekade. Rent tekniskt är idén på gränsen till ogenomförbar. Snabbtågen ska komma från Linköping i tunnel, sen under Stockholmsvägen, sen med maxlutning ta sig upp till perrongen där uppe. De accepterade idén eftersom kommunen lovade betala överkostnaderna; rätt många miljarder. 

Nu då förslaget börjar ta form ser det inte alls bra ut. Bron blir inte fritt svävande nånstans där uppe. Den blir en jättebred betongkonstruktion, så bred att dagsljuset får svårt att sippra in genom den skog av grova betongpelare som behövs för att hålla den uppe. 

Det kommer inte att byggas någon ny stationsbyggnad, om nu någon trodde det. Det blir ett väntrum nånstans i betongstrukturen. Det blir p-platser, bussterminal och i bästa fall spårvagn under betongflaket. Miljön där nere blir en barriär i sig. Ett ställe som många kommer att undvika så gott det går. Butängen del av City? Tveksamt. Trafikverkets utspel har satt hela frågan om Norrköpings framtida utveckling på sin spets. Det är dags att dra i nödbromsen innan det spårar ur. Kolla läget, inse realiteterna och välj en stillsammare stationslösning som fungerar både för kommunen och Trafikverket.

Dags att komma ner på jorden igen. Det anser Måns Hagberg som anser att Trafikverkets utspel sätter frågan om Norrköpings framtid på sin spets.
Dags att komma ner på jorden igen. Det anser Måns Hagberg som anser att Trafikverkets utspel sätter frågan om Norrköpings framtid på sin spets.
Karta: Resecentrum Norrköping