Cyklingen ska vara fördubblad i Sverige 2035

VÄr stillasittande livsstil Àr pÄ vÀg att bli ett hot mot folkhÀlsan i Sverige.

Cyklingen bör fördubblas i Sverige skriver debattörerna.

Cyklingen bör fördubblas i Sverige skriver debattörerna.

Foto: Johanna Sandgren

Debatt2022-07-31 08:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I dag Àr sÄvÀl barn som vuxna inaktiva cirka 70 procent av sin vakna tid, vilket Àr en riskfaktor för sÄvÀl fysisk som psykisk ohÀlsa.

Samtidigt stĂ„r vi inför en klimatomstĂ€llning som innebĂ€r att utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser ska minska dramatiskt. De klimatmĂ„l som riksdagen stĂ€llt sig bakom slĂ„r fast att Sverige inte ska ha nĂ„gra nettoutslĂ€pp Ă„r 2045. För inrikes transporter ska utslĂ€ppen minska med 70 procent redan till 2030. 

Att gĂ„ eller cykla i vardagen Ă€r en av de viktigaste formerna av fysisk aktivitet som stĂ€rker muskler, hjĂ€rta och kondition – vilket kan ge bĂ€ttre sömn och psykisk hĂ€lsa och förebygga en mĂ€ngd sjukdomar. Samtidigt bidrar cykling till bĂ€ttre framkomlighet, lĂ€gre buller och minskade utslĂ€pp.

Hösten 2021 fick VTI i uppdrag av regeringen att föreslÄ mÄl för ökad cykling. I den rapport som nyligen lÀmnades över till regeringen föreslÄr VTI följande mÄl till 2035:
–  Cyklingen ska fördubblas.
–  Cykelresornas andel av resor kortare Ă€n 10 km ska öka till 45 procent.
–  Cykelresornas andel av det totala antalet resor för barn i grundskoleĂ„ldern ska öka till 50 procent.

Rapporten visar att det finns en stor potential för att fler kortare resor i vardagen ska ske med cykel. Drygt en tredjedel av alla bilresor i Sverige Àr kortare Àn fem kilometer. 93 procent av befolkningen har mindre Àn 20 minuters vÀg med cykel till en livsmedelsbutik, 96 procent har mindre Àn 20 minuter till grundskolan och 85 procent har mindre Àn 20 minuter till en vÄrdcentral med cykel.

För att Sverige ska nĂ„ mĂ„len för cykling krĂ€vs insatser frĂ„n alla delar av samhĂ€llet. Men redan nu kan kommunerna i Östergötland gĂ„ före och erbjuda en infrastruktur som gör det lĂ€ttare att nĂ„ de nationella mĂ„len. Regeringens nationella cykelstrategi frĂ„n 2017 föreslĂ„r bland annat:
–  Lyft cykeltrafikens roll i samhĂ€llsplaneringen.
–  FörbĂ€ttra drift och underhĂ„ll pĂ„ vĂ€gnĂ€tet för cykeltrafik.
–  FörbĂ€ttra förutsĂ€ttningarna för barn och ungas cyklande.
–  FrĂ€mja pendlingsresor pĂ„ cykel.

Ingen aktör kan ensam Ă„stadkomma ett samhĂ€lle som frĂ€mjar fysisk aktivitet och löser miljö- och klimatproblemen. Men genom att göra det lĂ€ttare för alla invĂ„nare i Östergötland att gĂ„ eller cykla mer i vardagen kan lĂ€nets kommuner ge ett viktigt bidrag för att nĂ„ dit. Det Ă€r en investering som ger invĂ„narna i lĂ€net utdelning pĂ„ tre plan: bĂ€ttre hĂ€lsa, minskad klimatpĂ„verkan och ökad framkomlighet.

 

Anna Niska Àr forskningsledare pÄ VTI
Anna Niska Àr forskningsledare pÄ VTI