Hans Vestberg tittar ut genom ena fönster och konstaterar hur fantastisk det är med skidspåren runt fotbollsplanen på Stockholm stadion och att människor faktiskt utnyttjar möjligheten att "köra lite längd" i centrala Stockholm.

Sedan slår han sig ner i en av konferensrummets blå stolar, kastar upp ena benet över det andra och lutar sig tillbaka.

Hela tiden med ett leende, hela tiden med glädje i rösten.

Vestberg har nämligen precis fått beskedet som han väntat på sedan han i april valdes till ordförande i Sveriges olympiska kommitté, SOK. Stockholms stads utredning visar att staden vill gå vidare med planerna att söka värdskap för vinter-OS och Paralympics 2026.

Och det är ett arbete som Vestberg känner sig ämnad för.

Tidigare var det Stockholm stad som ledde arbetet. Nu är det vi som har facklan. Nu är det vi som ska jobba hårt, säger han.
Hittills har vi jobbat en hel del i bakgrunden men nu ska vi ta ett kliv fram och stå framför allt.

Sparken från Ericsson

Den tidigare Ericsson-vd:n, som i somras fick sparken från bolaget, känner sig som sagt väldigt bekväm med arbetet som väntar. För att få in ansökan om att få arrangera OS och Paralympics om nio år anser han att det krävs struktur, organisation och så klart en tilltalande kampanj.

Jag ser framför mig, med det besked vi fick i dag, att vi borde ha en struktur klar i maj och att vi då har ett bolag som ska jobba med kampanjen. Sedan får vi arbete med det och andra saker i åtta månader för sedermera bestämma om vi ska gå för ett internationellt bud, säger han.

TT: Vad blir din roll i det hela?

Min roll? Jag är ju ordförande i Svenska olympiska kommittén, det innebär att mitt jobb, ett ideellt arbete, kommer fortsätta med att jag leder styrelsen. Sedan kommer jag ha ett arbete med att se till att sätta strukturen för den här kampanjen och att rekrytera människor dit, säger han.

Satsar på storstadskoncept

TT: Hur vill du att kampanjen ska se ut?

Jag tror den ska bygga på ett storstadskoncept, den ska bygga på hållbarhet, den ska bygga på kostnadseffektivitet och det ska vara en positiv samhällskraft, inte bara för idrotten utan även för näringslivet och befolkningen i allmänhet.
Jag tror att dessa saker skulle kunna driva den här kampanjen både nationellt och internationellt.

TT: Hur viktigt anser du att ditt kontaktnät i näringslivet är inför det här arbetet?

Det kommer vara avgörande att svenskt näringsliv tycker att vinter-OS och Paralympics är bra för Sverige. Det kommer bli jätteviktigt. Om vi ska ha en balanserad budget behöver vi sponsorintäkter och då behöver vi olika sponsorer som både vill vara med och arrangera men även visa upp sina innovationer, säger Vestberg.

51-åringen beskiver SOK:s stundande arbete som en process med fyra steg. Med Stockholms stads undersökning har de klarat av första.

Nu kliver vi in i steg två, där vi ska formulera en kampanj. Det blir vårt huvudmål det här året, säger Hans Vestberg innan föreslår fotografering på balkongen med SOK:s flagga i bakgrunden.