Fjolårets parodi med fyra lag har förbytts till sex lag vilket är glädjande.

Att det sedan ska krävas samarbete mellan sju elitserieklubbar för att skapa Norra Speedwayalliansen och Nässjö är något man får leva med.

I varglyan är det också mycket nytt. Tongivande chaufförer som Linus Sundström, Jonas Davidsson och Daniel Davidsson har försvunnit.

Artikelbild

Ett hårt slag?

Javisst, men nye lagledaren Peter Jansson (härligt att han är tillbaka) och sportchefen Whilma Johansson har gjort ett gediget jobb med att bygga en ny trupp.

Joel Andersson trivs ofta på Ica Maxi arena och lär inte bli sämre av att han numer på regelbunden basis kör på de brittiska öarna för Edinburgh. Mathias Thörnblom är också en intressant figur, med ett lågt snitt, som brukar köra bra i Norrköping.

Utöver det har två unga, lovande utlänningar rekryterats i form av tysken Erik Riss och britten Dan Bewley. Båda har viljan och potentialen för att lyckas i allsvenskan. Inte minst Dan Bewley – av många sedd som Englands näste storförare, tillsammans med Masarnas Robert Lambert.

Englands näste Tai Woffinden.

Och vi vet alla i vilken klubb som den numera dubble världsmästaren Woffinden började sin svenska karriär.

Att elitserien är stängd de kommande tre åren är tråkigt – men ack så nödvändigt. Ekonomin inom Sveriges tredje största publiksport har blött länge. Beslutet var ett måste för att få arbetsro och förhoppningsvis komma på fötter igen utan att dra på sig de patenterade skulderna.

Gör den stängda elitserien allsvenskan totalt ointressant?

Verkligen inte.

Inget lag kan åka ur elitserien. Det finns dock en möjlighet att ta sig upp. Det som krävs är att man visar att man har ekonomin säkrad för att klara av det steget. Och att man vill så klart.

Vargarna skulle vilja – men frågan är om de kan.

Jag har snickrat ihop lite olika startsjuor som Vargarna kan tänkas ha. Peter Jansson har en del alternativ att bolla med. Jag är tämligen säker på att utgångstanken är den här:

1) Kim Nilsson 2) Mathias Thörnblom 3) Joel Andersson 4) Viktor Bergström 5) Dan Bewley (tampas med Riss om en plats) 6) Johannes Stark 7) Henrik Bergström.

Peter Jansson förfogar även över en viss Jacob Thorssell i truppen. En av de absolut hetaste svenskarna de senaste åren. Åtvidabergssonen Thorssell närmar sig en riktigt hög nivå och är en poängmaskin i allsvenskan.

Hans höga snitt ställer dock till det och i grunden är tanken att han ska vara back up till Kim Nilsson. Men håll med om att tanken på Nilsson och Thorssell – två kanoner – i samma sjua är kittlande?

Men smakar det så kostar det. Så här skulle ett lag i såna fall se ut för att hamna under taksnittet 9,500:

1) Kim Nilsson 2) Viktor Bergström 3) Joel Andersson 4) Johannes Stark 5) Jacob Thorssell 6) Henrik Bergström 7) Dennis Fagercrantz.

Mathias Thörnblom och Dan Bewley/Erik Riss bildar tillsammans en bättre duo än Thorssell och Fagercrantz. Men marginalerna är små, Bewley och Riss är alltjämt gröna på svenska banor medan Thorssell är en dokumenterad storstjärna.

Allt det där lämnar jag över till Peter Jansson.

Nässjö och Norra Speedwayalliansen kan vi räkna bort från allt vad toppstrid heter i allsvenskan. Mellan de fyra övriga klubbarna – Vargarna, Piraterna, Griparna och Valsarna är det desto jämnare.

Piraterna får mitt segertips. Strax före Griparna.

Men Vargarna kommer att vara där och nosa.

Jacob Thorssell kan bli X-faktorn som gör att de når ända fram.