Det blir en mästarnas kamp när Svenska rallyt inleds i Karlstad på torsdag: Tidemand mot Kristoffersson. Inte bara rivaler på vägarna utan också vänner och grannare till vardags. Och rallycrossmästaren Johan Kristoffersson vill inte ge publiken falska förhoppningar om ett sekunddrama in på mållinjen.

Jag är helt övertygad om att jag inte kan utmana honom över ett helt rally. Men jag hoppas kunna utmana på en sträcka här och där. Det är lika stor skillnad mellan att köra rally och rallycross som det är mellan backhoppning och längdskidor, säger Johan Kristoffersson.

Och Pontus Tidemand skickar gärna en känga till sin kompis.

Artikelbild

| På superspecialsträckan inne på Färjestads travbana har jag min största chans. Jag skulle kunna leda klassen efter första sträckan, säger rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson. Arkivbild.

Jag tänker inte lägga en enda kalori på att kolla hur det går för honom. Han har ingen chans mot mig, säger han till TT och skrattar.

Försvara sin titel

Men Johan Kristoffersson ger inte slaget förlorat.

På superspecialsträckan inne på Färjestads travbana har jag min största chans. Jag skulle kunna leda klassen efter första sträckan, kontrar Kristoffersson.
Artikelbild

| Det talas om perfekta förhållanden i Värmlandsskogarna inför Svenska rallyt, som är årets andra deltävling i rally–VM. Här stilstudie på Pontus Tideman. Arkivbild.

Det kan han ju tro om han vill, svarar Tideman tillbaka.

Det är väl ingen tvekan om att störst fokus ändå vilar på Pontus Tideman. Han hoppas att inte bara kunna försvara sin världsmästartitel från i fjol. Han hoppas också att under året få ta steget upp till den högsta klassen och slåss i den absoluta världstoppen.

Det är målet och jag hoppas och tror det blir en verklighet under säsongen, säger Pontus Tidemand.

Och jakten börjar på hemmaplan i vägarna i Värmland där han gör säsongsdebut.

Tre starka utmanare

Svenska rallyt är årets andra deltävling i rally–VM. Tre förare är förhandstippade vinnare, förra årets segrare Jari-Matti Latvala i en Toyota, franske suveränen Sébastien Ogier i en Ford och så norrmannen Andreas Mikkelsen som nu är ordinarie förare i Hyundai. Både Latvala och Ogier har vunnit tidigare, och Mikkelsen har tre tidigare topplaceringar.

Det talas om perfekta förhållanden i Värmlandsskogarna inför rallyt. Kylan har gjort vägarna hårda och snabba och på sidorna finns höga snövallar som åkarna utnyttjar.

Rallyt som också gör en tur in i Norge är det enda rallyt på vintervägar under säsongen och arrangörerna måste känna sig glada över att kunna visa upp ett riktigt vinterväglag.

Väderprognosen talar dessutom om att rallyvädret ska hålla i sig under helgen, några minusgrader och kanske lite lätt snöfall.

Enorm ökning

Det finns också andra glädjebesked från arrangörerna, inte minst den stora ökningen av antalet anmälda ekipage. I WRC-klasserna, bilar anpassade efter Internationella bilsportsförbundets reglemente, ställer 68 bilar upp, nästan 50% fler än i fjol.

Tävlingen är inte bara en deltävling i WRC och WRC2 utan i år också den första deltävlingen för säsongen i Junior WRC vilket lockat flera bilar. Totalt, inklusive det historiska rallyt, har 132 bilar aviserat att de kommer till start, nära maxgränsen för vad rallyt klarar av.

De flesta sträckorna i årets rally känns igen av trogna entusiaster. Men en ny publiksträcka vid serviceplatsen i Torsby tillkommer och Torntorp gör comeback efter att ha varit borta från programmet under ett par år.