Sjufaldiga Stockholm Marathon-mästaren och landslagslöparen Isabellah Andersson är tillbaka i Sveriges största maratonlopp efter att ha fött sitt andra barn under fjolåret.

När 37-åringen nu återvänder så är det ett fulltecknat lopp – för första gången på fyra år – med över 20 000 deltagare från 103 nationer. Intresset för att springa de 42 195 meterna har återigen ökat då det är en helt ny bansträckning i huvudstaden.

Löparna springer ett långt varv i stället för två kortare. Den omtalade Västerbron mellan Södermalm och Kungsholmen behöver också bara avverkas en gång.

Artikelbild

| Daniel Almgren, vd på Marathongruppen, som driver Stockholm Marathon.

"Lättare bana"

Jag har sprungit igenom delar av banan. Jag tror att den kommer vara lite lättare faktiskt än den tidigare. Roligt att det är ett varv, säger Spårvägens Mikaela Larsson, SM-guldmedaljör och totalsexa i fjol.

Förutom bansträckningen så är den hetaste snackisen vädret. När starten går vid klockan 12 under lördagen så väntas det vara 23 grader och strålande sol, enligt SMHI:s prognos.

Jag tror absolut att det kommer att bli en faktor, och att det kommer vara jobbigt, för många. Även för oss (i elitklassen). Det är bra att det gått ut så mycket information, säger Mikaela Larsson när TT frågar om hur det varma vädret, som under eftermiddagen ska smita upp mot 26 grader, ska hanteras.

Hässelbylöparen Isabellah Andersson försöker att inte tänka på vädret i jakten på sitt nionde SM-tecken i maraton.

Jag brukar inte tänka så mycket på saker som har negativ påverkan. Jag går in i det som om det vore en vanlig tävling. Det är bara att springa och ta det som det kommer. Om det är varmt ska man dricka mycket, så jag tar det positivt. När de negativa tankarna börja komma, då blir det jobbigt. Och jag vill inte uppleva det, säger hon.

Tävlingsorganisationen Marathongruppen har utökat antalet duschar längs Stockholms gator, och även höjt maxtiden från sex timmar till sex och en halv. Direktiven är tydliga: spring långsammare och bibehåll vätskebalansen.

"Ett helvete"

Starta inte i samma tempo som ni hade tänkt göra om det var 16-17 grader varmt, ta inga onödiga risker där ute. Nyttja alla de vätskestationer, duschar och annat som finns till för att hjälpa dig efter banan, säger Marathongruppens vd, tidigare tiokamparen, Daniel Almgren.

Läkaren Sverker Nilsson, medlem i friidrottsförbundets medicinska kommitté, är inne på samma linje. Men höjer samtidigt en varningens finger.

Om du, däremot, inte är värmeadapterad, men vältränad, bör du ta det betydligt lugnare och springa långsammare. Och om du är sämre tränad bör du inte springa alls. Annars får du ett helvete och det priset är det inte värt, säger han.