Enligt uppgifter från såväl försvarsminister Sten Tolgfors som Socialdemokraternas talesperson Urban Ahlin så är det S som har krävt att förbudet mot markattacker ska skrivas in i propositionen.
Ledare
Jag är ingen stridis. Uppdraget i Libyen är främst att upprätthålla en s k flygförbudszon i syfte att skydda civilbefolkningen från Kadaffis militära styrkor. Likafullt har jag mycket svårt att förstå varför den svenska flyginsatsen ska förses med sådana restriktioner som nu sker.
Sedan säkerhetsrådet i FN beslutade om flygförbudszonen har det kommit åtskilliga rapporter om att flygplan slagit ut stridsvagnar och andra militära markmål för att på så sätt förhindra att de används mot civilbefolkningen.
I går eftermiddag skickade Urban Ahlin (S) ut ett pressmeddelande. Ahlin betonade det internationella samfundets ansvar att "skydda en befolkning i ett land vars ledning inte vill eller förmår ta ansvar för att skydda befolkningen mot folkmord, etnisk rensning eller andra brott mot mänskligheten".
Samtidigt som pressmeddelandet damp ner i min mailkorg så lyssnade jag på Urban Ahlin i radions Studio Ett i går eftermiddag. Han fick frågan om vad svenska piloter ska göra om de ser att civila hotas av markbunden militär? Enligt Urban Ahlin ska piloterna då rapportera till andra piloter i andra flygplan från andra länder om vad som sker. De flygplanen ska skynda sig till platsen för att attackera hotet på marken.
Under rådande tillstånd får man väl vara glad att Urban Ahlin gett de svenska piloterna rätt att försvara sig om de blir angripna från luften ...
Saken är pinsam för Ahlin och Socialdemokraterna. Stolta deklarationer i pressmeddelanden går bra. Men någon annan än vi får ta hand om det konkreta skyddet av civilbefolkningen. Ränderna från andra världskriget går visst aldrig ur.
Det är lika bra att de svenska JAS-planen stannar hemma. Varför åka ända till Libyen för att övningsflyga?