Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lägg ner - och bygg ut

Lägg ner linje 2, tycker insändarskribenten  Foto: Robert Svensson/arkiv

Lägg ner linje 2, tycker insändarskribenten Foto: Robert Svensson/arkiv

Foto: Svensson Robert

Norrköping2008-09-22 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Rubriken är inte så allvarlig som den låter. Givetvis skall spårvägen behållas i Norrköping. Men kanske under en annan omfattning där linje 3 får behålla sin nuvarande sträckning. Medan dagens linje 2 läggs ner.Tyvärr ser allt för många på spårvägen med nostalgiska ögon. Man vågar inte förändra och se på frågan med förnuft. Något som i längden har hindrat spårvägsnätet från att utvecklas med nya linjer till exempel.Nu har äntligen utbyggnaden till Navestad närmat sig. Och givetvis bör spårvägen förlängas dit, då linje 113 har ett underlag som lämpar sig just för spårvagnstrafik. Vad man däremot bör överväga är att låta den nya linjen få egen banvall genom Vasaparken för att sedan kopplas samman med befintlig spårväg i korsningen Nygatan-Olai Kyrkogata. Det är inte rimligt att den nya linjen skall slingra sig fram över den föråldrande sträckningen i Trozelligatan. Riv istället upp dessa spår och lägg dom i Vasaparken. Detsamma gäller spåren i Östra Promenaden och Trädgårdsgatan. Riv även upp dessa och använd dom till exempel i Kungsgatan, så den nya Navestadbanan kan följa linje 113 så mycket som möjligt.Spårvägen över Öster har spelat ut sin roll. Det finns inte tillräckligt passagerarunderlag och spårvagnarna måste hela tiden anpassa sig efter övrig trafik. Något som sänker medelhastigheten. Busstrafik över Öster skulle även kunna ge en attraktivare kollektivtrafik. Där Lindöborna fick smidigare övergångar till bussar mot Resecentrum.Även sträckan Hagaskolan-Fridvalla bör man överväga att lägga ner. Inte heller här finns det underlag för spårvagnsdrift. Att köra med 30-meter långa spårvagnar till Fridvalla är inte ekonomiskt försvarsbart. Linjesträckan bedrivs endast av nostalgiska skäl, då ingen politiker skulle komma på idén att bygga spårväg till området idag. Riv upp dessa spår och använd även dessa i en utbyggnad mot Navestad. Man kommer en bra bit på väg. Sträckan Hagaskolan-Fridvalla lämpar sig för matarbusstrafik eller omläggning av stadens busslinjenät. I det sista alternativet skulle även Pryssgården kunna få tillgång till kollektivtrafik igen. Spårvagnar är bra, men då ska de köra på linjer som 3:an, eller till Navestad och Vilbergen. Inte över Öster och till Fridvalla av nostalgiska skäl!
Läs mer om