Geelyägda Volvo Cars sålde drygt 570 000 bilar i fjol, sju procent fler än året innan. Rörelsevinsten landade på 14 miljarder kronor, en ökning med nästan 28 procent.

Totalt var det ett väldigt bra resultat. Volymmässigt var det all time high. Intäkterna växte med 17 procent mot en volymökning på sju procent. Det visar att vi är på väg i rätt riktning, mot mer premium, säger Håkan Samuelsson, Volvos vd.

Omsättningen steg från 181 till 211 miljarder kronor.

Ska växa av egen kraft

Det är en bra bit kvar till bolagets mål på 800 000 sålda bilar 2020. Men Samuelsson tycker att Volvo är på god väg att uppnå det.

Speciellt om man tar med den nya bilen XC40. Hittills har vi egentligen förbättrat våra marknadsandelar i befintliga segment. Nu kan vi för första gången gå in i ett helt nytt segment. Lägger man på det tror jag 800 000-nivån definitivt är realistisk att nå, säger han.

2017 var ett starkt år för hela bilbranschen. Frågan är om 2018 blir lika bra.

Vi får inga signaler i dagsläget om att konjunkturen skulle vara på väg att vända. Men som en liten biltillverkare är vi inte så beroende av totalmarknaden, vi ska framför allt växa av egen kraft. Då är det viktigare för 2018 att vi för första gången har ett helt modernt produktprogram.

För tre år sedan aviserade Volvo att bolaget skulle byta ut hela produktprogrammet, och efter täta lanseringar går man i mål med det i år. Om några veckor presenteras V60, senare i år S60.

Bättre i USA

Försäljningen i USA var svag för Volvo förra året, med en nedgång på 1,5 procent. Enligt Samuelsson handlade det om att de bilar som kunderna efterfrågar enkelt inte fanns på plats.

Nu har man ett helt annat produktutbud i USA och det ser vi också i försäljningen de sista månaderna, så jag är inte alltför orolig.

Fabriken i South Carolina öppnar i mitten av året.

Det kommer naturligtvis ge en boost, att Volvo markerar på ett helt annat sätt att vi är i USA för att stanna, säger Samuelsson.

Volvo Cars hade vid årsskiftet 38 000 anställda, varav 21 000 i Sverige. Det är en ökning i Sverige från 16 000 år 2011. I Torslandafabriken tillverkades nära 300 000 bilar i fjol, fler än någonsin. Verksamheten kommer inte att kunna växa så väldigt mycket mer, konstaterar vd:n.

Den stora tillväxten i Sverige har vi redan sett.