För en tid sedan delades en bild i facebookgruppen ”Söderköping nu och då” från fotogruppen ”1,000,000 pictures”. Bilden visar fyra kaniner som hjälper en kanin att klättra upp på ett stenfundament, alltså misstänkt likt skulpturen ”Rabbit crossing” av Eva Fornåå som återfinns vid kanalen i Söderköping sedan 2005.
Skärskådar man bilderna av de två skulpturerna ser man dessutom att de är nästan identiska vad gäller riktning på huvuden och placering, dock är ytstrukturen en helt annan, dessutom ser kopians djur ut att ha längre öron.
Spekulationer om var dubletten fanns och vem som gjort den satte igång och till slut landade ett mail hos Motala-konstnären Eva Fornåå med en fråga om bildens ursprung från kommunfullmäktiges ordförande Gerd Aronsson (S).
Av en slump hade Eva Fornåå svaret på gåtan.
– Jag fick ett mail av Ola Lönnqvist i Söderköping i slutet av juni där han berättade att han under en resa hittat en skulptur som liknade ”Rabbit crossing” vid Peter Paul-fästningen i S:t Petersburg, Ryssland, berättar Eva Fornåå som inte haft en aning om att det fanns en kopia.
– Det är naturligtvis inte jag som står bakom denna och det är också ett lite annat uttryck än i mitt verk.
Skulpturen i S:t Petersburg står på vad som heter ”Harholmen” vilket kan förklara de något längre öronen. Det finns heller inte någon information om konstnären vilket kanske inte är konstigt eftersom idén är ”lånad”. Enligt Ola Lönnqvists fru Katarina informerade deras guide att kopian funnits på plats i ett par år.
– Jag har nu tagit kontakt med BUS och KRO (Se faktaruta) om frågan eftersom jag inte vill bli sammanblandad med skulpturen i S:t Petersburg. Visst har konstnärer inspirerats och lånat av varandra i alla tider men vad jag vill är att det ska framgå att det är en annan konstnär som gjort den, säger Eva Fornåå.
På ett sätt är hon naturligtvis smickrad.
– Det känns lite roligt att någon uppskattat konstverket så mycket att man vill ha en kopia men då måste det framgå, sedan tänker jag på Söderköping, det är klart att man vill vara ensam om denna skulptur.
Det är också svårt att upphovsrättsskydda saker i dessa tider av globala sociala medier.
– Det läggs ut bilder och sprids över nätet och jag tycker inte att det är så farligt generellt sett men det ska framgå vem som gjort kopian, säger Eva Fornåå.
Nu återstår att se hur Peter Paul-fästningen väljer att agera angående BUS och KRO:s anmodan.
011-200 472