Trafikverkets undersökningar av geologin norr om kanalen är igång, både vad gäller förutsättningarna för bygget av själva förbifarten och för akveduktalternativet – den parallella utredning som nu pågår. Samtidigt arbetar Söderköpings kommun med de för kommunen viktiga frågorna kring förbifarten och dess konsekvenser.
Det som ligger närmast i tid är det gestaltningsprogram över stadens norra infart som nu färdigställs.
– Det skulle egentligen ha varit färdigt i april men vi ville avvakta lite för att se hur planerna på akveduktsutredningen utvecklade sig, berättar Johanna Grander, kommunens projektsamordnare för E22 som hoppas att programmet kan vara klart innan semestrarna.
Detta program är framtaget av en konsult, tillsammans med Grander och samhällsbyggnadskontoret.
– Den norra infarten är viktig, det är besökares första möte med staden och det handlar om hur den nya stadsentrén ska gestalta sig. Det handlar om att gå från fluffiga ord till att konkret titta på vad vi ska göra, vilken mark vi på kommunen råder över, vilken kvalité vi vill ha på miljöerna, säger Johanna Grander som betonar hur viktigt det är att ligga steget för i dessa frågor.
Samtidigt är planarbetet med stadens fördjupade översiktsplan (FÖP) inlett.
– Det är den stora uppgiften efter sommaren, där kommer att framgå hur vi ska tänka vad gäller genomfarten, vilka korsningar som ska öppnas, var vi vill ha trafikflöden och mycket annat med bäring på förbifarten. Den beräknas vara klar 2015-2016, berättar Johanna Grander.
Vad gäller trafikflödena har man byggt upp en trafikanalysmodell där man simulerar olika trafikflöden.
– Trafikverket har simuleringar på besöks- och turisttrafiken medan vår är byggd på boende- och pendlingstrafik. När vi lägger samman dessa kan vi se att analysen visar att det inte kommer att leda till större problem för boendetrafiken vid någon av infarterna från förbifarten, säger Johanna Grander.
Det rör sig om tre infarter: förutom den norra även den västra (planskild korsning med Östra Rydsvägen) samt södra (Skärgårdslänken).
– En intressant sak är att ganska stor del av boendetrafiken, kanske upp emot 60 procent, väntas använda den västra trafikplatsen. När det gäller besök- och turisttrafiken kommer uppåt 90 procent att använda den norra vilket egentligen är ganska självklart, säger Johanna Grander.
Eftersom hela projektet försenats kommer möte med berörda sakägare att hållas tidigast höst 2015. Planerad byggstart är 2019 med trafikpåsläpp 2021.