Det är eftermiddag och ensemblen börjar samlas inne på Wallbergska gården i Söderköping. För regissören Frida Nyström är det andra året som hon ger sig i kast med familjeteater utomhus i Söderköping – något helt annat än vad hon vanligtvis sysslar med som regissör på Kvartersteater i Norrköping.

– Jag tyckte det gick bra förra året och var jätteroligt. Det här är ju ett annat sammanhang än jag är van vid, säger Frida Nyström som alltså i vanliga fall jobbar med mindre scener inomhus.

– Där kan man jobba med mycket mindre nyanser, här får man ta ut svängarna mer så visst blir det en annan spelstil. Men i just den här pjäsen jobbar vi för att etablera små rum på spelplatsen.

Artikelbild

| Hatten av. Albin Märsund lyckades fånga den i flykten.

Det är många andra aspekter som påverkas när scenen är under bar himmel, inte minst vädret.

– Det blir ju så att man även spelar mot elementen och lär sig att använda vädret i föreställningen, säger Mats Huddén.

– Dessutom kan man inte ljussätta på samma sätt som inomhus.

Han har stått för dramatiseringen av Astrid Lindgrens bok och deltog också i förra årets uppsättning: Emil.

Artikelbild

| Manuskoll. Det är andra året för regissören Frida Nyström.

– Det är kul att vara med på ett hörn, tycker Mats Huddén och Frida Nyström fyller i:

– Det känns lyxigt att ha tillgång till Mats, han fungerar lite som en mentor och jag personligen tycker att det berikande och utvecklande.

Artikelbild

| Genomgång. Mats Huddén finns på plats under repet.

Den spelande ensemblen är 13 personer varav fyra barn. Huvudrollen som Rasmus spelas av Albin Märsund som även spelade Emil förra sommaren, rutinerad trots sin ålder alltså.

– Jag tycker att det är jättekul med teater, säger Albin som sedan blir ombedd att förklara skillnaden mellan Emil och Rasmus.

– Emil gör ju hyss och det gör väl Rasmus också men han försöker att inte göra det. Det är lite mer synd om Rasmus, säger Albin.

Mats Huddén menar att det just är Astrid Lindgrens barnperspektiv som är orsaken till att han intresserat sig för Lindgren och från början gav sig på dessa bearbetningar.

– Astrid Lindgren har alltid solidaritet med barn och unga människor. Både Emil och Rasmus kämpar ju med sina liv och ofta mot de vuxna, påpekar Mats Huddén.

Man har valt Rasmus på luffen eftersom Teater Sythercopie tyckte det var ett bra manus och ett säkert kort.

– Sedan kunde det kanske ha varit fler barnroller och det borde också finnas fler pjäser med roller för flickor och kvinnor, det är ett generellt problem, säger Carl Gustav Pettersson från Teater Sythercopie som står som producent för uppsättningen.

De närmaste två veckorna blir det repetitioner åtminstone tre gånger i veckan. Premiär av Rasmus på luffen sker den 29 juni, sedan spelas föreställningen fram till den 16 juli.

011-200 472