I dag, lördag, öppnar en ny utställning med egyptiskt tema på Medelhavsmuseet i Stockholm. Här har man genom den senaste digitala tekniken bland annat gjort det möjligt för besökaren att undersöka en av museets mumier närmare i ett digitalt bord likt det på Visualiseringscenter C i Norrköping som varit en av samarbetspartnerna. En annan partner är Swedish ICT AB, också de från Norrköping och det är i detta sammanhang som familjeföretaget Kaproco AB i Söderköping kommer in i bilden, man sysslar nämligen med 3D-printning. Kaproco består av Kai Heed, Martin Heed samt Anne Wikengård-Heed.

– Vi har samarbetat med ICT just vad gäller den här amuletten, berättar Martin Heed.

– De skannade mumien i sarkofagen och då upptäcktes flera objekt. På tungan låg en guldplatta och det fanns flera grejor, den här falkformade amuletten låg på bröstet på mumien, fortsätter Martin och visar den inskannade bilden på datorn.

Artikelbild

| Anne Wikengård-Heed, Kai Heed och Martin Heed bakom ett bord av utprintade föremål.

Mumien är daterad till ungefär 200 år före kristus och de här tingen som man alltså fann vid skanningen har inte skådats sedan sarkofagen lades igen för drygt 2000 år sedan.

– Vi fick alltså en datafil som innehöll den tredimensionella skanningen, nästa steg var att printa ut den vilket tog omkring en timme. Av utskriften gjorde Smyckessmedjan i Finspång en gjutform och gjöt smycket i mässing som sedan guldpläterades.

Och vips hade amuletten gjort resan från fysiskt föremål till datainformation och så tillbaks till fast form igen. På detta sätt slipper man alltså göra åverkan på känsliga fynd.

Kai Heed tror att det kan finnas en poäng att använda denna teknik oftare inom museivärlden.

– Då kan man ju spara på originalobjekten och i stället visa upp identiska kopior så att besökarna får känna på föremålen. Vi har till exempel i dagarna gjort i ordning en 3D-fil på uppdrag av ett mexikanskt företag som vill printa ut ett kranium där originalet är 10 000 år gammalt, själva printningen ska göras i USA men de verkar ha fått problem så vi har lite beredskap, säger Kai Heed.

På kontoret finns en mängd utskrivna föremål: huskroppar, skiftnycklar och mycket annat. Det är också de som printat ut S:t Ilians kyrka som finns att beskåda i Kanalhamnen.

Det är alltså inte bara själva utprintningen som Kaproco står för utan också arbetet med att förbereda inför utskriften och göra kompatibla 3D-ritningar. Man har tre printrar som är i prisspannet från 20 000 kronor upp till närmare en miljon kronor, skillnaden i utskrifterna märks främst i kvaliteten på objekten och man kan även printa ut i färg.

– Förra lördagen var vi inbjudna av Visualiseringscenter C och där skannade vi av barn och printade ut små 10-centimeterskopior av dem, det blev väldigt populärt, berättar Martin Heed.

I vanliga fall sysslar företaget mestadels med prototyper för hustillverkare och arkitekter. På kontoret finns bland annat en modell av ett av förslagen till fotbollsarena i Linköping, just detta förslag blev inte valt. Man är också i full gång med att printa ut Olympia i Helsingborg som ska byggas om.

– Den modellen åker vi ner med på söndag, upplyser Kai Heed som tror att medvetenheten hos allmänheten om den här relativt nya tekniken nu blir allt större.

– Det var i våras som det kändes som om proppen gick ur, nu har det synts mer i både tv och tidningar.

Ja, och nu kan alltså tekniken också användas för att bevara arkeologiska fynd och rent av synliggöra ting som inte sett dagens ljus på över 2000 år.