– Den här affären är riktigt bra för det som förut var Sapa Profiler i Sverige, med våra anläggningar i Finspång och Vetlanda, säger Stefan Bergström försäljningsdirektör och vice vd i den nya organisationen.

Det var i juli som nyheten om den norska jätteaffären släpptes. Hydro köpte Orklas 50 procent av Sapa för 27 miljarder norska kronor.

Måndagen 2 oktober blev startdatumet för nya Hydro som i och med övertagandet av Sapa har verksamhet på 150 anläggningar i 40 länder, 35 000 anställda medarbetare och en omsättning på cirka 140 miljarder svenska kronor per år. Sapa blir ett nytt affärsområde inom Hydro som heter Extruded solutions.

Artikelbild

| Ljust. Stefan Bergström och Mikael Wassholm tycker framtiden ser ljus ut för enheten i Finspång som nu blir en del av jätteföretaget Hydro.

– Hydro är idag ett renodlat företag inom aluminium så den här affären kompletterar bara deras värdekedja. Min uppenbara känsla är att det är en väldigt bra ägare till oss som ser allt på lång sikt. Värderingar och kärnverksamhet ligger i linje med det vi arbetar med. Det blir en mjuk övergång, menar Stefan Bergström som i förra veckan befann sig i Italien på en chefskonferens inför lanseringen av namnbytet världen över.

Bättre, större och grönare lovar en del för det världsomspännande aluminiumföretaget.

– Så är det. Vi sticker verkligen ut hakan där fokus ligger på hållbarhet. Ambitionen är att göra vår verksamhet så klimatsmart att vi i princip inte ska ha någon miljöpåverkan. Här i Finspång kan vi återanvända det mesta av spillet i produktionen och smälta om det igen.

Sapa Profiler i Sverige, som från och med nu alltså heter Hydro, har cirka 1 000 anställda, där merparten arbetar i Vetlanda. I Finspång finns det cirka 220 medarbetare.

– Det finns inga tankar på några rationaliseringar. Faktiskt är läget det rakt motsatta, vi är i starkt behov av nyanställningar. Jag har flyttat försäljningskontoret från Stockholm till Finspång för att jag vill ha säljarna nära verksamheten och de produkter som de ska sälja. För mig är det viktigt att försäljning och produktion hänger ihop. Tyvärr ville ingen personal följa med från Stockholm, vilket gör att vi behöver anställa fem personer till den avdelningen. Dessutom behöver vi anställa en produktionschef och en platschef, förklarar Stefan Bergström och fortsätter:

– Förra året investerade vi i en ny maskin för 35 miljoner kronor i Finspång. Investeringsviljan är fortsatt stor. Till exempel behöver vi få ett bättre flöde på det vi gör internt, vilket kommer att kräva en del investeringar. Vi behöver också kompetensutveckla den personal vi har. Man arbetar inte längre bara vid en maskin, utan det handlar om att kunna hantera olika system och kvalitetssäkra det vi gör.

Jämfört med sin systerenhet i Vetlanda så tillverkar Hydro i Finspång större artiklar. Det handlar till exempel om bostadsmoduler till oljeplattformar, golv och väggar på kryssningsfartyg samt golv och väggar till tåg och tunnelbanevagnar. I Finspång tillverkas också aluminiumprofiler till personbilar och lastbilar. Volvo är en stor kund när det gäller främst lastbilar. Omsättningen för Hydro i Sverige ligger på 2,3 miljarder svenska kronor per år.

– Vi har också tagit hem order till stora industriföretag, vilket gör att vår kundbas är riktigt bred. Att vi nu är en del av Hydro till 100 procent kommer inte märkas så mycket i början för den enskilde medarbetaren. Men det skapar en större trygghet för hela vår verksamhet och vi blir ännu starkare, sammanfattar Bergström.

Loggor och layout är inte helt klara, men en ny flagga har i alla fall anlänt till Finspång. En flagga som hissades under måndagen.

– Bättre att ligga lågt med nya skyltar och arbetskläder tills vi vet exakt hur det kommer att se ut. Det är rådet vi har fått från högre ort, säger en glad och förhoppningsfull Stefan Bergström.