Det var förra onsdagen som ett jordskred inträffade vid Göta kanal under ett underhållsarbete vid slussen Duvkullen nedre. Grävmaskinisten på platsen kom undan med blotta förskräckelsen från händelsen när han kände att något var fel och körde från platsen. Strax därefter rasade ett avsnitt av kanalbanken på 30 gånger 50 meter ner i den tomma kanalen.
Det har nu genomförts en geoteknisk undersökning av platsen och resultatet av den presenterades i går eftermiddag för ansvariga på AB Göta kanalbolag.
– De geotekniska undersökningarna som vi inledningsvis gjort bekräftar att området är mycket instabilt, säger Anders Donlau, vd för AB Göta kanalbolag.
På onsdag kommer man att göra en ny avstämning för att se hur man ska gå vidare med reparationerna men man räknar nu med att kanalöppningen den 5 maj kommer att försenas.
– Det finns ett par tre metoder som man kan använda vilka samtliga har för- och nackdelar. Vi försöker titta på vad som är rimligast, i första hand vad gäller säkerheten och förhoppningsvis kan vi komma igång med reparationerna snarast, säger Anders Donlau som är väl medveten om att kanalen är instabil på fler ställen.
– Egentligen är det liknande förhållanden på hela sträckan från Duvkullen och ut till Mem, framförallt den sista sträckan från tegelbruket men det vet vi om och har koll på.
Anledningen till raset vid Duvkullen nedre tror Anders Donlau beror på flera samverkande orsaker.
– En är ju att det blivit ökande belastning när man gjort de här reparationsarbetena för att säkra upp vilket ju är lite ironiskt. Sedan var kanalen tömd vilket gör att det inte blir något mottryck av vattnet. Dessutom är det här rörelser som kan pågå i flera år och sedan utlöses det av något så det är många faktorer som spelar in.
Nu försenas alltså troligen kanalöppningen med åtminstone två veckor.
Vad innebär en försening?
– Det innebär väl inte så mycket i stort för det är inte så mycket trafik på kanalen så tidigt men det är klart att det kan påverka viss småbåtsverksamhet, säger Anders Donlau och tillägger att man får beakta att kanalen är en tvåhundraårig konstgjord konstruktion.
– Men det är ju naturligtvis jättetråkigt.