Nytt reguljärflyg dyraste alternativet

Det dyraste alternativet är att ha både reguljärflyg, charter och nyttoflyg. Totalkostnaden landar på 29-34 miljoner per år.

Norrköping har i dag inget reguljärflyg sedan Münchenlinjen lades ner.

Norrköping har i dag inget reguljärflyg sedan Münchenlinjen lades ner.

Foto: Thomas Möller

Norrköpings kommun2019-12-02 14:00

Det visar utredningen om kostnaderna för de olika alternativen för utbudet på Norrköpings flygplats.

Norrköping har tappat sitt reguljärflyg. En ny linje skulle kosta mellan fem och tio miljoner kronor per år att upprätthålla. 

Kostnaden för att bedriva chartertrafik och nyttoflyg uppskattas till cirka 24 miljoner kronor per år, vilket ger en totalkostnad på 29-34 miljoner per år om en ny reguljärlinje etableras.

Det andra alternativet är som i dag: bara charter och nyttoflyg. Verksamhetsbidraget i dag uppgår till 23,8 miljoner kronor per år, men bolaget, Norrköping Airport AB, har aviserat att bidraget behöver öka till 24,4 miljoner.

Det tredje alternativet är att bara ha nyttoflyg, det vill säga ambulansflyg, brandbevakning, skolflyg, taxiflyg och privatflyg. Öppettiderna kan bli begränsade och kostnaden för kommunen landar på runt 24 miljoner kronor. I dag trafikerar ambulansflyg Norrköpings flygplats, men inte Linköpings flygplats.

Utredarna har tagit fram ett fjärde alternativ, att flygplatsen läggs i träda, och endast fungerar som ett flygfält som tar emot skolflyg och liknande. Kostnaden bedöms bli under sju miljoner per år.

Att vara en certifierad instrumentflygplats kräver samma flygsäkerhetsstandard oavsett storlek på verksamheten.

En annan rapport från 2017 har tittat på flygplatsen ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Norrköping Airport drivs som en kommunal flygplats med Linköping och Skavsta som närmaste konkurrenter. Flygplatsen hade 2016 cirka 89 000 in- och utresande.

Enligt rapporten tillför flygplatsen årligen samhället (kommun, region, stat) ett direkt ekonomiskt värde och sysselsättningstillfällen motsvarande 45 miljoner kronor, varav merparten går till staten,  och 189 årsarbeten. 

Den största långsiktiga samhällsekonomiska effekten skapas enligt rapporten via ett framtidsscenario med en växande incharterverksamhet, alltså besökare till Norrköping och närregionen. Här handlar det om effekter inom turism, hotell, restaurang, handel och transporter.

En ökning från 3 500 personer år 2016 till 14 500 årliga inresenärer skulle vända underskottet till positiva intäkter för kommunen. En utmaning är att tillsammans med andra aktörer i Norrköping och regionen utforma och paketera attraktiva besök.

Ytterligare ett alternativ är att lägga ner flygplatsen vilket skulle skapa plats för 10 000 nya bostäder.

Karta: Norrköpings flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!