En ny stadsdel alternativ vid nedläggning

Om flygplatsen läggs ner och ny stadsdel byggdes här skulle det ge ett plus på mellan 400 miljoner och två miljarder för kommunen.

I mars ska flygplatsens öde avgöras. Ska den vara kvar eller läggas ner? Om den läggs ner kan det bli en ny stadsdel här.

I mars ska flygplatsens öde avgöras. Ska den vara kvar eller läggas ner? Om den läggs ner kan det bli en ny stadsdel här.

Foto: Sara Segraeus

Norrköpings kommun2019-11-29 15:40

Under torsdagen presenterades flera utredningar för Rådhus AB:s styrelse som underlag för att kunna fatta beslut om flygplatsen Norrköping Airports framtida verksamhet.

När flygbolaget Flybmi som trafikerade Norrköping – München gick i konkurs medförde det att reguljärflyget försvann. Koncerngruppen inom Rådhus AB fick då i uppdrag att utreda flygplatsens verksamhet med fokus på kostnaderna. I dag finns endast charterflyg och nyttoflyg kvar.

Det årliga verksamhetsbidraget från kommunen är 23,8 miljoner kronor.

Under torsdagen presenterades slutsatserna från de olika utredningarna för styrelsen. En större utredning visade på olika alternativ för flygplatsens framtida verksamhet samt en eventuell markanvändning av området för stadens expansion österut. 

Utredningarna beskrev även bland annat vad ett ökat samarbete mellan Norrköpings och Linköpings flygplatser skulle kunna medföra. En tidigare utredning från 2017 presenterades också, som belyser flygplatsens samhällsekonomiska effekt.

– Vi har fått ett bra underlag och nu ser jag fram emot den fortsatta diskussionen. Frågan är viktig och därför måste den få ta en viss tid. Vi räknar med beslut först i mars, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ett alternativ är en flygplats med reguljärflyg, charterflyg och nyttoflyg, ett annat bara charterflyg och nyttoflyg, och ett tredje endast nyttoflyg. Ett fjärde alternativ har lagts till: att flygplatsen läggs i träda och bara tar emot skolflyg.

Samhällsbyggnadskontoret har tittat på alternativet att flygplatsen läggs ner helt och att man använder området till att bygga en ny stadsdel. Ytan är tre gånger så stor som innerstaden innanför Promenaderna.

Här kan man bygga en blandstadsdel, för 30 000 boende, med flerbostadshus, kontor, och småhus. Det finns även stora områden för verksamhetsmark, motsvarande tio Stadiumtomter.

Landningsbanan kan bli ett huvudstråk, en aveny med spårväg. Stadsdelen kan rymma 10 000 bostäder. Exploateringen skulle pågå under mycket lång tid. Området skulle kunna generera ett plus på mellan 400 miljoner till två miljarder för kommunen.

Vad är mest troligt i dag, går det att säga det?

– Nej, det vill jag inte göra, därför att jag har respekt för den demokratiska process som vi ska ha, säger Lars Stjernkvist.

Utredningarna har visat att oavsett vilket utbud man har på flygplatsen så kostar det ungefär 20 miljoner att driva den. Enligt Stjernkvist är det svårt att motivera ett kommunalt stöd utan reguljärflyg.

– Nu när vi har underlaget och ett skarpt läge, då får vi verkligen veta hur stort engagemanget är från Norrköpingsborna, och inte minst från näringslivet. Det kan dyka upp lösningar som vi inte ser idag, säger Lars Stjernkvist.

Utredningarna har också visat att det är många arbetstillfällen som är direkt eller indirekt beroende av flygplatsen, säger han. Så trots markvärden är det en svår fråga, tycker han.

Nu väntar diskussioner i de olika partigrupperna i fullmäktige och insamling av synpunkter.

Sophia Jarl (M) vill i dagsläget inte värdera någon linje, men säger att utredningarna är välgjorda och visar på vilka alternativ som finns.

– Vänsterpartiets ståndpunkt är väl känd, att vi vill lägga ned flygplatsen och använda marken till andra saker. Vi tycker att det är fantastiskt kul att kommunen äntligen på allvar utreder det alternativet, säger Nicklas Lundström (V).

"Vi har fått ett bra underlag", säger Lars Stjernkvist (S). Nu väntar diskussioner om den svåra flygplatsfrågan.
"Vi har fått ett bra underlag", säger Lars Stjernkvist (S). Nu väntar diskussioner om den svåra flygplatsfrågan.
Fakta

Under torsdagen presenterades flera utredningar för Rådhus AB:s styrelse som underlag för att kunna fatta beslut om flygplatsen Norrköping Airports framtid.

Ska den vara kvar och i så fall med vilket utbud? Eller ska den läggas ned och lämna plats för kanske en ny stadsdel?

Det årliga verksamhetsbidraget från kommunen är 23,8 miljoner kronor.

Beslut ska det bli i mars nästa år.

Nu när alla fakta ligger på bordet påbörjas diskussioner i de olika partigrupperna och insamling av synpunkter.

Karta: Norrköpings flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!