– Som så många andra inom detaljhandeln märker vi av att fler och fler väljer att göra sina inköp via nätet, säger Lena Norin, vd på Norins Ost.

– Vi var också själva tidigt ute med vår webbshop, som idag är landets största ostbutik på nätet. De senaste åren har vår näthandel vuxit, samtidigt som kundunderlaget i våra fysiska butiker har minskat och det är orsaken till att vi nu tvingas stänga en av våra butiker.

Hur känns den här förändringen?

– Självklart är det tråkigt när fysiska butiker i våra stadskärnor stänger igen. Ett särskilt problem i Linköping är bristen på parkeringsmöjligheter i centrum. Men, lyckas man integrera det bästa av digitaliseringen med upplevelsebaserade fysiska kundmöten, då har man ett vinnande koncept.

Utöver butikerna driver Norins Ost, med lagret i Jägarvallen utanför Linköping som bas, en omfattande grossistverksamhet där man levererar varor till ett 50-tal ost- och delikatessbutiker runt om i landet.

Ett annat växande affärsområde för Norins är ost- och vinprovningar.

– Grossistverksamheten står för större delen av omsättningen idag och våra provningar ökar i antal. Så bara för att vi stänger igen en butik betyder det inte att vi kommer trappa ner, tvärt om växlar vi upp, säger Lena Norin.

– Vi kommer alltid att vilja leva, uppleva och mötas i våra stadskärnor, även om vi handlar mindre i fysiska butiker. Till den utvecklingen måste vi anpassa oss, samtidigt som det är viktigt för oss att behålla vår själ och slå vakt om vårt starka varumärke, avslutar Lena Norin.