Efter den hemska olyckan i Linköping i tisdags, där en dubbeldäckad buss åkte in och fastnade under en viadukt, kom nog många att tänka på trafikfällan under Finspångsrondellen.

– Men vi har ännu en gång förstärkt varningssystemet vid den här viadukten, säger Annica Hagström på tekniska kontoret i Norrköping. Och den här gången alltså via varnande sensorer på de två nya stolpar vi satt upp.

Hur fungerar sensorerna?

Artikelbild

| Starkare lampor. Norrköpings kommun har nu installerat extra starka varningslampor, för att varna höga fordon att köra in och fastna under viadukten vid Finspångsrondellen.

– Det handlar om att de nya stolparna är ett nytt komplement till de gamla varningssignalerna och de nya sensorerna är placerade så, att när man precis passerar ramperna, där de sitter, så tänds de förstärkta lamporna framme vid bron och blinkar väldigt kraftigt växelvis.

– Allt förstås för att göra chauffören uppmärksam på faran, som finns, om han eller hon fortsätter köra fordonet rakt fram och under bron.

Ändå är det ju så att en lastbil redan kört förbi de nya sensorerna och de starka lamporna och fastnat under viadukten?

– Ja, och jag har ärligt talat mycket svårt att förstå den olyckan, säger Annica Hagström. För sedan tidigare har vi ju pinnar i luften, som slår mot fordonet, vi har andra blinkande varningslampor framme vid viadukten och vi har förbättrat skyltningen, som numera visar att man kommer till E 4-an även om man åker upp på rampen.

För att garanterat undvika fler olyckor i den här viadukten, återstår kanske snart bara att gräva ner vägen under viadukten djupare eller höja bron, så att höga fordon kan passera när de kör rakt fram?

– Nej, inget av de alternativen är aktuella, utan vi får jobba vidare med olika varningstecken och se vad vi eventuellt kan förstärka med ytterligare.

– Även om jag hade hoppats att inte få uppleva någon mer fastkilad lastbil, efter senaste varningsuppdateringen, så är det ju ett faktum att så skedde.

– Förhoppningsvis var den olyckan en engångsföreteelse och som vi får skylla på mänskliga faktorn, säger Annica Hagström.