Det är för att skapa en ökad studiero som Socialdemokraterna går till val på att förbjuda mobiltelefoner i grundskolan. Som det är i dag är det upp till varje enskild rektor eller lärare att bestämma.

– Vi vill vända på ordningen och säga att utgångspunkten ska vara att man inte ska ha mobiltelefoner med i klassrummet, säger gymnasie- och kunskapsminister Anna Ekström (S), till Aftonbladet.

Detta är något som Liberalerna tidigare gått ut med:

Artikelbild

| Tillåtet? Mobilers varande eller icke i skolan är under debatt.

– Mobilerna ska bort, sade partiledaren Jan Björklund i SVT:s Morgonstudion tidigare i år.

Miljöpartiet däremot är mer försiktiga till ett förbud.

– Vi ska inte sitta i Stockholm med pekpinnar och tro att det är det som blir frälsningen för skolorna, har partiledaren Gustav Fridolin sagt till SVT.

I drygt tio år har Sara Andersson varit lärare i matematik och idrott på Ektorpsskolan. Sedan ett par år ingår hon i ett arbetslag om 17 lärare som enbart undervisar elever i årskurs nio. De har satt upp tydliga strukturer och förhållningssätt som gäller i alla klassrum niorna kommer till, allt för att eleverna ska veta vad som gäller.

– Vi börjar varje lektion med att hälsa i dörren, sedan sätter sig alla ned med stängda datorlock, mobiler undanlagda och hörlurar ur. Vi går igenom vad vi ska ta upp under lektionen, och efter lektionen gör vi ett avslut. Att vi håller våra rutiner är viktigt för oss lärare; det är tonåringar vi arbetar med och de utmanar oss, säger hon.

När mobiltelefonen blev ett allt mer vanligt inslag, behövdes även förhållningssätt för detta. På skolan finns ingen generell regel, det är upp till varje arbetslag att bestämma. I det laget Sara Andersson ingår i finns inget förbud mot mobilen – tvärtom är Sara emot ett sådant:

– Jag tycker man ska ha så få förbud som möjligt; det skapar bara en gräns som kan provoceras, säger hon och fortsätter:

– I stället måste vi sätta upp rutiner kring vad mobilen kan användas till, säger hon och förklarar att vissa elever enklare löser uppgifter i mobilen än på datorn, eftersom de är mer vana vid en pekskärm. I vissa fall är det bra att eleverna kan fota av det som skrivs på tavlan.

Förutom att mobilen kan vara praktisk rent inlärningsmässigt, ser Sara Andersson även en identitetsaspekt:

– Vissa känner sig avklädda när man tar ifrån dem mobilen, andra kanske har sin sociala arena i sociala medier och träffar sina vänner därigenom.

Men stör de inte då – mobilerna – om det ringer och blippar hela tiden som man kan få intrycket av i debatten ibland?

– Inte så ofta faktiskt. Men visst får jag plocka en mobil som stör. Men jag brukar tänka att om eleven har så stora problem att de stör med sina mobiler i klassrummet, då finns det andra problem bakom. Då får man ta en kontakt med annan skolpersonal och gå vidare.

Sara Andersson anser att skolan behöver hjälpa eleverna att förhålla sig till mobiltelefonerna och lära sig att ta pauser så att hjärnan får vila.

– Om det är förbjudet i skolan så har vi ju ingen chans att lära dem det. Vi måste sätta upp regler och jobba med det här tillsammans. Att förbjuda är ett lätt halmstrå att ta till när man är trött. Vi måste förstå hur viktig mobilen är för våra tonåringar – men visst, det är en komplex fråga.