– Jag är inte så rädd av mig.

Det konstaterar Timo Sandberg bara en kort tid in i intervjun. Och ja, det är nog en bra egenskap om man ska våga säga upp sig från ett fast jobb, för att testa på något helt nytt; i det här fallet starta en butik med inredning, accessoarer och kläder.

– Jag gillar att göra bra affärer, att hjälpa en kund fullt ut. Och så älskar jag att prata. Märks det?

Artikelbild

| Den här bilen har gett butiken sitt namn. Timo körde själv ned den från Stockholm - 22 hästkrafter säger allt!

Jodå. Timo Sandberg berättar med inlevelse om hur han som slav under Blocket åkt Sverige runt för att köpa prylar, för att fylla upp butiken. Som bilen till exempel, den gula som står i entrén, som faktiskt gett butiken sitt namn.

– Den är rolig! Man blir glad av den. Den har 22 hästkrafter och jag har nog aldrig fått så mycket uppmärksamhet som när jag körde hem den från Stockholm ned för E4:an, säger han och skrattar.

Det där med bra affärer tycker han kanske låter lite märkvärdigt. Det handlar inte om pengar, menar han. Utan känslan.

– När jag jobbade på Johnells kunde det komma in kunder och handla i flera timmar. Det var en speciell känsla att kunna hjälpa till fullt ut, förklarar han.

Artikelbild

| Glittrande inredning.

På Johnells i Linköping var Timo butikschef i 14 år. Efter det började han som möbelchef på Ikea, men efter två år kände han att det inte riktigt passade honom. Det var i somras och det var då han beslutade sig för att ta steget: Att säga upp sig och satsa på Yellow.

– Ja, det är lite galet. Men jag kände att jag ville göra det här. Vi har pratat om det i tio år och nu var det dags!

Artikelbild

| Varför inte låta den här apan lysa upp höstmörkret?

Det är tillsammans med kompisen Calle Svensson och hans pappa Anders, som driver Almroths Express AB på andra sidan gatan, som Timo ska driva butiken. Tanken är att den ska fyllas på med allt från prylar som de själva köper in via exempelvis Blocket, till prylar som företag och privatpersoner själva hör av sig och vill ska säljas i butiken, och hela partier som de köper från leverantörer.

– Det kommer vara något nytt varje gång en kund kommer. Vissa saker finns bara ett exemplar av, andra flera. Jag ska köpa unika grejer och sälja dyra saker till rimliga priser. Så att alla har råd med lite dyrare märken, förklarar Timo.

Artikelbild

| På lördag slår Timo Sandberg och kompanjonen Calle Svensson upp Yellows portar.

I en tid när allt fler väljer att satsa på webbshopar, gör Yellow alltså tvärt om. Timo förklarar:

– Vi hjälper snarare webbhandlare att sälja saker som inte gör sig på nätet. Och allt går inte mot webbhandel, det finns många som vill känna och klämma på saker och som vill ha det personliga mötet.