Ena grundaren Olle Morin har jobbat med dejtingappar tidigare men kände att det behövdes något mer.

– Jag gick och funderade i de här termerna ett tag. Så mötte jag Ludvig och vi började utveckla det här swajp-baserade dejtandet, berättar han.

Ludvig Lindström menar att man får så mycket mer om man får se en rörlig film i stället för, som det är på de flesta ställen, bara bilder.

Artikelbild

| Fem sekunder. Det har man på sig att ge sitt bästa intryck! Ena grundaren Olle Morin visar.

– Man får inte med någon karisma genom att bara visa en bild. En video ger mycket mer!, säger han.

Appen Tinder tog dejtingen ett steg längre från de, som Olle och Ludvig uttrycker det, mera "old school-dejtingsidorna" som Match och andra sidor man kan träffas på. Genom att snabbt få upp en bild på personen kan man enkelt "swajpa" vänster till nästa person om intresset inte fångas. "Himyameis" tar utvecklingen ytterligare ett steg. På fem sekunder får man presentera sig själv. Rörligt.

– De kan kännas lite cyniskt att bara sitta och swajpa förbi en massa bilder, som på Tinder. Med en video får man nu mer djup, menar Olle.

Men fem sekunder, räcker det?

Artikelbild

| Promotar. Just nu är Himynameis ute för att få folk att börja dejta genom appen. 10 000 användare är målet inom tre månader. Från vänster praktikanterna Emma Ejnarsson och Emma Frank följt av grundarna Ludvig Lindström och Olle Morin.

– Man hinner mer än man tror på fem sekunder, menar Olle.

– De krävs bara ett par sekunders video för att få kläm på en person, fortsätter Ludvig.

Appen lanserades för en vecka sedan och har just nu 250 användare. Målet är 10 000 på tre månader.

– Då kommer vi att leta investerare och därför måste vi komma upp i användare. Vi ser Sverige som ett testområde och vill ta den vidare ut i världen. Vi får se hur attraktiv den blir, säger Ludvig.

Använder de den själva då?

– Ja då, jag har några dejter på gång. Det plingar hela tiden! säger Ludvig.