"Den största förändringen i Postnords historia". Så beskriver företaget självt fasen man just nu är inne i. Och vem har väl missat alla rubriker i tidningarna om brev som kommit bort, försenade avier och "Kinapaket" som läggs på hög då Postnord, på Tullverkets uppdrag, helt plötsligt började ta ut en avgift på 75 kronor för att hämta ut dem.

Allt detta har lett fram till att Postnord just nu är ute på Sverigeturné för att möta kunderna face-to-face. I en stor trailer på Mirums parkering lovar Postnord att lyssna:

– Vi vill träffa folket och svara på frågor. Det blir många lokala frågor om brevutdelning och frågor om Kinapaketen, säger Annemarie Gardshol, Sverigechef Postnord.

Artikelbild

| Ris och ros. Åsikterna som framförs är delade, menar Christian Westerdahl och Annemarie Gardshol på Postnord.

De flesta som kommer in i trailern upplever ett eller annat problem med brev eller paket som de vill ta upp. Annemarie Gardshol förklarar att det är bekymmersamt att allmänheten ser på företaget som de gör, och att det är något som företaget tar allvarligt på:

– Vi jobbar hela tiden med att säkerställa att vi korrigerar och gör saker och ting bättre. Allt fokus ligger nu på att systematiskt arbeta med kvaliteten för att visa att vi är att lita på, säger hon.

En av de som besökte trailern i går var Göran Klintberg. Han bor i Strängnäs men har en bekant i Norrköping.

– Ulla skickade ett kondoleansbrev till mig när min fru gick bort. Men det kom aldrig fram, det är två år sedan, säger han och berättar att Ulla ringde upp efter ett halvår och att de på så sätt fick de kontakt igen.

Artikelbild

| Kondoleansbrevet till Göran Klintberg kom bort på posten.

Göran Klintberg menar att många klagar på postgången i Strängnäs:

– Det är väl samma över hela Sverige, paket som inte kommer fram. Det fungerar inte, säger han.

Artikelbild

| Postnords Annemarie Gardshol och Christian Westerdahl visar hur Kinapaket fungerar.

I Norrköping delar Postnord ut 135 000 brev och 7 800 paket varje dag. Allt fler väljer att få sina paket hemkörda, i stället för att hämta vid ett utlämningsställe. Företaget måste hela tiden hänga med i sina kunders ändrade beteende och i efterhand kan Annemarie Gardshol se att det tidigare blivit lite för många förändringar på en och samma gång.

– När vi gör förändringar måste vi se till att det fungerar lokalt och testa på en plats först, säger hon.

Artikelbild

| En postcykel modell modernare.

I Postnords egen app kan kunderna ge omdömen kring såväl paket- som brevutdelningen.

– När vi får dem agerar vi snabbt numera, säger Christian Westerdahl, produktionsområdeschef Postnord i Norrköping.

Artikelbild

| Steg fyra till nio skulle kunna hoppas över om inte Postnord tvingades registrera tullavgifterna. Och då skulle det dels bli billigare för kunden, dels skulle paketen lämnas ut snabbare.

Förutom trailern vid Mirum finns även Postnords medarbetare ute på stan och vid universitet och frågar människor om hur de upplever postgången.

– Där säger majoriteten av de som vi pratar med att det fungerar bra, säger Annemarie Gardshol.