Det handlar om krockkuddar, navigationssystem och huvudstrålkastare – delar som i 58 procent av fallen stjäls från bilar av märket BMW, enligt Larmtjänsts noteringar.

– Det är ett premiummärke och populärt. Men komponenterna är inte svårare att stjäla där än i andra bilar, säger Torbjörn Serrander.

Problemet är inte nytt, men det blir allt mer påtagligt och värst drabbade är storstadsregionerna. Sammantaget räknar man till över 4 200 stöldtillfällen under 2017, vilket motsvarar en ökning med 26 procent jämfört med året innan. Eftersom tjuvarna i regel bryter sig in i bilarna och klipper kablar blir skadekostnaderna ofta höga. Förra året uppgick de till 250 miljoner kronor.

Det handlar om organiserade stöldligor från Baltikum som ofta opererar nattetid och dessutom hela tiden flyttar runt i landet, vilket försvårar polisens arbete.

– De är hitresta i det syftet. Inte sällan kan gärningsmän komma till en plats och rekognosera för att sedan dyka upp två dagar senare och genomföra stölden. Nu i helgen hade vi två fall av bilstölder i Kista. Men nästa dag kan det vara flera stölder i till exempel Sollentuna eller ute på Ekerö, säger polisens samordnare Per Åkermark.

Mycket av stöldgodset förs sedan ut ur landet.

– Där finns en marknad för de här delarna. Dels handlar det om länder i Östeuropa som är i behov av de här delarna, men tittar man igenom Blocket ordentligt så kan man också hitta bildelar till försäljning i Sverige, säger Per Åkermark.

Enligt Blockets kundsäkerhetschef Thomas Bäcker försöker man förebygga att stöldgods smyger sig in bland annonserna, bland annat granskas dessa manuellt innan publicering. Vad gäller bildelar har försäljningen av bilrattar på sajten stoppats.

Gränspolisen har tidigare genom insatser upptäckt stöldgods på väg att lämna Sverige. Att hantera stöldgodset är för tjuvarna ofta förknippat med risk att åka fast, också inom landets gränser.

– Inte sällan samlar de ihop ett antal rattar eller strålkastarinsatser och gömmer dem i terrängen för att sedan hämta stöldgodset när det är ljust och mer trafik och människor är i rörelse, varpå de försöker smälta in i vardagsbilden, säger Per Åkermark och tillägger:

– Vi skulle behöva kontrollera mer av det som lämnar landet.

Enligt Torbjörn Serrander ser flera biltillverkare över säkerheten, bland annat kommer bilar i högre utsträckning än tidigare med färdiginstallerade larm. Vissa fabrikat har också börjat dna-märka sina modeller. Men industrin kan bara gardera sig mot stöldrisken till viss utsträckning.

– Så länge du har ett fönster i en bil är det väldigt svårt. Bilar måste också än så länge ha en ratt. Vissa saker är väldigt svåra att bygga bort. (TT)