Och visst var jag lite avis på de kompisar som fick öppna ett litet gulligt paket varje dag fram till julafton. Jag minns dock aldrig att jag var särskilt besviken på mina föräldrar att jag inte fick någon. Då fixade jag väl en själv i sådana fall, om inte till mina dockor!

Men men. I takt med att kraven av någon outgrundlig anledning ökat på allt och alla, eller kanske främst på oss mödrar, när det gäller hemmet och högtider och arbete och ja – allt ska tydligen vara perfekt – så var 2016 tydligen ett år som paketkalendern kom i fokus. Flera krönikor skrevs om det och Mia Skäringes rollfigur Tabita spelade in ett klipp sett och kommenterat av väldigt många. "Nu är det julkalenderhetsen som har börjat förstår ni. Jodå, nu räcker det inte med nån chokladkalender längre förstår ni. Nu ska en ut innan jul och köpa 24 små presenter, små surprise, i november. Den sista november måste det vara klart, för sen ska barnen få en sån här surprise varje dag".

Hur det är med "surprisekalendern" i år vet jag inte. Jag har sett en och annan dyka förbi i mina flöden, men det jag lagt märke till att det främst är farmorgenerationen som gjort det. De som kanske möjligen skulle ha tid. Själv försöker jag minska på julklappsinköpen helt och hållet.

Det som i stället tagit över julkalenderhetsen verkar i stället vara företagen och organisationerna. Just nu, när jag skriver den här krönikan, trendar till exempel "Lucka 15" i mitt twitterflöde. Nyfiket går jag in och se där – här finns en uppsjö av kalenderlucksöppningar med "små paket" bakom vare dag.

Från Kungliga Myntkabinettet kan man få veta att "Här kommer några av många ölpolletter som finns från senare delen av 1800-talet. Münchens Bryggeri aktiebolag är idag mer känt för stockholmarna som Münchenbryggeriet, men sedan 1971 utan bryggeriverksamhet". Tack för den!

Bakom luckan i Energimyndighetens kalender gömmer sig "Annika Nilsson som arbetar på enheten Förnybar energi och samhälle, där man funderar mycket på hur Sverige ska nå målet om ett 100 procent förnybart elsystem till år 2040". Spännande!

I ett filmklipp från Erikslunds Shoppingcenter berättar Alexandra från Ikea om ett erbjudande om en klädsel till en bäddsoffa i mörkgrå nyans. Tack och bock!

Och från Kultur i Svalöv får vi ett riktigt juligt klipp med Viktor Rydbergs "Tomten". Check!

Lägg till detta att jag varje dag under december bombarderats med reklamerbjudanden i form av lucköppningar från olika företag i min mobil och inbox. Men även om jag kan tycka att det är aningens jobbigt är det ju faktiskt bara att radera och gå vidare. Och om jag var tvungen att välja skulle jag tusen gånger hellre få ännu flera reklamlucköppningar och se hur mitt twitterflöde fullkomligen överöstes av trendande julkalendrar – så länge jag slipper slå in ett endaste litet paket och hänga upp i en kalender till mina kids. Vill de ha en sådan går det alldeles utmärkt att slå in paket till dockorna. Själv tycker jag att det räcker gott med att köpa de "vanliga" julklapparna.