I en tid där många talar om butiksdöd och stenhård konkurrens går Newport mot strömmen och investerar i nya och större affärslokaler för att kunna leverera en unik upplevelse. Kunderna möts av miljöer som talar till alla sinnen med en palett av doft, musik och inredningsinspiration utöver det ordinära.

Det djärva budskapet ”The death of retail is overrated” är ett sätt att väga upp alla uttalanden om en kommande katastrof inom detaljhandeln. Det är också ett statement från Newports sida, om att de butiker som levererar sanna upplevelser för besökaren blir överlevare i i det långa loppet.

– Så fort besökaren tar steget in på Newport ska känslan vara att hon eller han lika gärna skulle kunna befinna sig på Regent Street i London, eller varför inte på Rodeo Drive i Hollywood? Vi erbjuder noga utvalda inredningsdetaljer från världens alla hörn, både som dekoration och i vårt unika produktutbud. I vår nya Norrköpingsbutik kommer det till exempel finnas butiksinredning i form av en gammal gigantisk fartygslampa från det engelska hangarfartyget Hercules Anno 1945, säger Newports vd och ägare Bo-Wilhelm Horndahl, i ett pressmeddelande.

Newport i Linden köpcentrum slår upp portarna på fredag den 28 september, men redan nu pågår arbetet med Newports nästa stora satsning. I mars nästa år utökar bolaget ytterligare och öppnar en butik i femstjärniga Nobu Hotel i Marbella i Spanien.