Bengt Gunnarsson har reagerat på att det ofta är strul med biljettautomaterna när han ska besöka Vrinnevisjukhuset och när han var där i fredags var situationen värre än någonsin.

– Då var alla automater trasiga. Det var kö vid varje automat, folk sprang runt och alla skulle prova men inget fungerade. Man provade med mynt och med kort, men det gick bara inte. Folk var skogstokiga. Det var odugligt helt enkelt, säger Bengt som ringde in och rapporterade felet enligt anvisningen på automaten.

Att behöva ödsla onödig tid och energi på att få tag på en parkeringsbiljett är förstås det sista folk vill göra när de ska besöka sjukhuset.

Artikelbild

| Ur funktion. Så här såg det ut på Vrinnevisjukhusets parkering i måndags.

Ändå är det ofta så det ser ut menar Bengt.

– Jag tror aldrig att jag har varit där och alla automaterna har fungerat. Det är alltid någon som är trasig. Det som retar mig är att när man kommer dit så har man ju en tid att passa. Man ska ju in på lasarettet. Nu senast stod man där som en åsna mellan två höstackar och undrade: kommer någon eller ska jag skita i det och ställa bilen och gå in och riskera böter.

Nu vill han se att Region Östergötland gör något åt situationen för så här går det inte att ha det menar han.

–  Eftersom det är så mycket krångel med de här automaterna så borde de investera i grejer som fungerar. De borde titta på det system som finns i Linköping för det är mer kundvänligt. Där får man ta en biljett när man åker in. Det är en bom som åker upp och så får man betala efteråt när man har tid och då betalar man exakt för den tid man stått där.

Artikelbild

| Också trasiga. Istället för att betala med kort eller mynt hänvisas besökarna köpa biljett via sms.

Reine Sundell är förvaltningschef på Region Östergötland som ansvarar för parkeringen. Han är medveten om att det varit problem med vissa biljettautomater och menar att de ser över situationen.

– Mycket riktigt har det funnits problem från och till. Det är nog inte ett fel utan flera. Vi tror att när det blir så kallt och blåsigt som det var förra veckan så blir det problem. Det vi dock har gjort nu är att de som har möjlighet kan betala via sms. Då behöver man inte överhuvudtaget nyttja automaten och man behöver inte gå tillbaka till bilen och lämna någon biljett heller.

Artikelbild

| Bättre i Linköping. Bengt Gunnarsson tycker att de har ett mer kundvänligt biljettsystem på Universitetssjukhuset i Linköping.

Kan det bli aktuellt att skaffa ett system likt det de har i Linköping?

– Vi håller på tittar på ett system som är mer användarvänligt både för personal och besökare, sen om det blir bommar vet jag inte.