Allt började 2009 när Filip lanserade och sålde mobiltelefonplånböcker med iphonehalsband på nätet. Över 10 000 ex krängdes snabbt iväg och han märkte att de ”stora” leverantörerna tog efter.

– Det blev en trend. Mobilplånboken förenklar vardagen genom att ha mobil och telefon ihop, säger han.

– Samtidigt försvinner kontanter allt mer. Folk har med sig kort och mobil, fortsätter Joachim.

Artikelbild

| VD och delägare. Joachim Lindström.

Vid den här tiden jobbade båda två, som är barndomskompisar från Söderköping, inom telekombranschen. De såg potential i Filips genomslag. Något att bygga vidare på.

2013 lades grunden för deras företag Ideal of Sweden. Kontoret är beläget längst ned på Drottninggatan, mitt emot Grand. Där flyttade de in i våras, men lokalerna börjar redan bli för små.

– När vi flyttade in tänkte vi att det här kan vi ha som lager länge, säger Joachim när de visar runt i de olika rummen som just nu är proppfyllda med kartonger med ”Made in China” på. Killarna har besökt fabriken flera gånger, snart är det dags igen. Miljötänket är högt.

– Vi har utvecklat materialet själva. Det är identiskt med riktigt läder, men mer slitstarkt. Skinnindustrin är en av världens mest miljöfarliga industrier, så det vill vi inte jobba med, säger Filip.

Artikelbild

| Tillbehör. Glas, mobilplånbok och färgade skal.

Ut mot gatan syns produkterna, som är framtagna med elegans och stil. Såväl produkter som förpackningar.

– Konceptrollen i kombination med trender och mode gör oss unika, säger Joachim och visar på mobilskal i olika färger och mobilplånböcker med ”swipe”, så man inte behöver öppna plånboken för att svara eller lägga på. Dessutom är förpackningarna framtagna med eftertanke, precis som Joachim och Filip själva vill ha det.

Artikelbild

Vidare finns en magnetisk hållare för mobiler att exempelvis fästa på fläkten vid matlagning. Och en magnetisk hållare för instrumentbrädan när mobilens gps används. Dessutom är mobilskalen magnetiska.

– Vi var först med de magnetiska skalen. Faktum är att vi alltid legat i framkant i utvecklingen, säger Filip.

Artikelbild

Med kunder som Accent, Åhlens, Elgiganten och Telia finns Ideal of Swedens produkter i hela Sverige, och även i de skandinaviska länderna. Och på Grönland. Efter en mässa i Berlin väntar beställningar från hela världen: USA; England Japan, Österrike, för att nämna några.

– I Japan har vi en riktigt stor intressent, säger Joachim.

Artikelbild

Han berättar att företaget växt från en till tolv miljoner kronor i omsättning det senaste året. Det har varit en hel del svackor, från att killarna inte riktigt har vetat hur morgondagen ser ut, till att nu få en riktig skjuts på det hela, med exempelvis en lansering på Amazone, som har halva e-handeln i USA.

– Nästa år hoppas vi på 100 miljoner, säger Joachim.

Ägarna berättar hur företagande funnits med som en drivkraft under hela uppväxten.

– Varken jag eller Filip kommer från en bakgrund med mycket pengar. Vi har haft små projekt hela tiden. Exempelvis sålde vi läsk till de som satt i bilkön vid Göta Kanal. Vi köpte läsken och sålde den för några kronor dyrare!

Nu har 25- och 26-åringarnas drivkraft tagit dem hela vägen ut i världen.

– Möjligheterna är enormt stora! Här kan man nå ut till en hel värld från Norrköping via nätet, säger Joachim, men avslutar med att det gäller att inte ta något för givet:

– Den här branschen är snabbföränderlig också. Det kan komma små uppstickare, medan de som funnits med länge ryker!