Huvudskyddsombudet på Veolia Transport, Bo Lingestig, stoppade med omedelbar verkan stoppat alla avgångar på linje 102 och 103 i centrala Norrköping i morse.
Det vill säga de som normalt trafikeras av spårvagnar, men nu ersatts av bussar under en pågående renovering av spåren.
På fredagsmorgonen meddelade Östgötatrafikens trafikledning att samtliga avgångar på linje 2 och 3 i Norrköpings tätort är inställda tills vidare.
Anledningen är att förarna har fått ta emot så mycket ovett eftersom tidtabellen för busslinjerna 102 och 103, som ersatt spårvagnslinjerna 2 och 3, inte håller, förklarar Tommy Wistbo, trafikledare vid Östgötatrafiken.
- Ersättningsvägarna är ju längre så förarna hinner inte med och folk blir förbannade, säger Tommy Wistbo.
Vid Södertull stod resevärden Thorwald Hansson och försökte hjälpa strandsatta passagerare till rätta så bra som möjligt:
- Jag måste ju dels berätta att det är stopp för tätortstrafiken, men om man exempelvis ska till Navestad, så tipsar jag att de kan ta en annan busslinje, 119, till Lida Kullar, och sedan lämpligen gå ut till Navestad.
Lena Wiberg var en av de drabbade passagerana:
- Det här är förskräckligt, sade hon. Klart man blir förbannad, när jag kommer försent till jobbet i Navestad på grund av strejken.
- Men, tillade hon, jag är ju inte förbannad på förarna, som förhoppningsvis har skäl att inte köra, men det är ju förskräckligt att det över huvudtaget ska bli så här.
BeklagarSylvia Rydström är Östgötatrafikens kommunikationschef och säger så här:
- Vi beklagar givetvis det som hänt, men kan inte göra så mycket, eftersom vi blir tredje part i en sån här konflikt.
Kan drabbade passagerare få någon ersättning i efterhand?
- Ja, blir man mer än 30 minuter försenad på grund av busstoppet, kan man söka ersättning i efterhand, om man fått några extra kostnader, för att ta sig fram till sitt mål.