Minns ni hemsidorna från milleniskiftet med extra allt? Blinkande knappar, flygande fjärilar och en bladning av alla typsnitt som fanns – bara för att de gick? När Marcus Törnell från Reflx Kommunikation visade några exempel från den tiden för frukostdeltagarna på Handelskammaren i torsdags, gick ett lätt igenkännande skratt genom publiken.

– Här har vi Norrköpings kommuns hemsida från 1999. Inte så häftig, sade han och visade några länkar runt ett N på en vit botten.

Sedan dess har det hänt en hel del. För under tiden som hemsidan fått stå tillbaka för de omåttligt populära sociala medierna de senaste tio åren, har den fått ett annat utseende och uppgift. Och nu har det börjat hända saker, menar Marcus Törnell:

Artikelbild

| Känslor. Vilka känns på facebook? Cecilia Victoria Åslund berättade.

– Hemsidan har börjat mogna igen. Men i dag ser det annorlunda ut, vi vill ha mer kvalitet än kvantitet och ni företagare måste veta vad ni vill fylla den med.

Kollegan Carl Netz tog sedan vid och förklarade hur webb och verklighet hänger ihop och hur företagare måste tänka i "den nya världen".

– I dag betalar vi räkningar i mobilen när vi sitter på toan, letar semesterresor på bussen hem och vi förväntar oss att vår familj och våra vänner finns tillgängliga när vi vill. Och samma sak förväntar sig era kunder av er, sade han.

Att ha en hemsida med produktinformation, priser och kontaktuppgifter har visat sig vara viktigt bland kunder. Man vill även ha en uppdaterad hemsida. Något som det finns att jobba med, visar det sig.

– En tredjedel av företagarna uppger att de uppdaterar sina hemsidor en gång per år eller mer sällan! Så det finns utvecklingsmöjligheter, sade Marcus Törnell.

Jenni Laapotti och Cecilia Victoria Åslund driver Digitalsnack tillsammans och hjälper bland annat företag att synas i sociala medier. De gav sina bästa tips för att nå sin målgrupp.

– Att lyckas i sociala medier i år är svårare än någonsin. Att jobba strategiskt för att nå ut till sina kunder är minimikravet 2018, sade Cecilia Victoria Åslund.

– Många tror att det är en "quick fix", men vi berättar att det krävs hårt arbete, fortsatte Jenni Laapotti, som ändå kan se att svenskar och svenska företag ligger i framkant i Norden när det kommer till att synas i sociala medier.