Om du måste byta en del av julklapparna som låg under granen i år, då är du i gott sällskap. Frågor om bytesrätt, öppet köp och ångerrätt är några av de vanligare ärendena som Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument får in. Fram till i början av december i år kunde man räkna till närmare 3 000 förfrågningar.

– Regler kring öppet köp och bytesrätt är några av de mest förekommande missförstånden bland konsumenter. Min uppfattning är att konsumenten ofta tror att detta är rättigheter som de har, säger Fredrik Selrot som är vägledare på Hallå Konsument.

Men det stämmer inte. Att byta eller lämna tillbaka en vara är inget som konsumenten självklart har rätt till, utan är tjänster som det är frivilligt för handlaren att erbjuda. Handlaren bestämmer också själv hur lång bytestiden eller möjligheten till öppet köp ska vara. Den här tiden kan variera från allt mellan tre dagar och flera veckor. Vid jul brukar många större aktörer förlänga den till en bit efter nyår.

Artikelbild

| STOCKHOLM 20131220 Julhandel i Stockholm på fredagen, dan före dan före dan före dan före dan. Foto Bertil Enevåg Ericson / TT / kod 10000

Ska man få pengarna tillbaka kan det också finnas särskilda villkor för detta, så det gäller att inte ta något för givet.

– Butiken kan ha villkor som säger att konsumenten kan få exempelvis ett tillgodokvitto. Det kan också vara så att butiken kan kräva att om pengar ska betalas tillbaka ska återbetalningen ske på samma sätt som vid köpet, alltså med samma kort till exempel, säger Fredrik Selrot.

Villkoren för konsumenten är oftast att lämna tillbaka varan i samma skick som när den köptes, och förstås att kunna visa upp ett kvitto. I andra fall kan det krävas att varan är plomberad eller att förpackningen är obruten, vilket inte alls behövs hos andra. Men utan köpbevis kommer man inte långt, menar Fredrik Selrot.

– Det finns inget som hindrar en butik från att ha andra typer av beviskrav. Inom reklamationsrätten är det inget krav att konsumenten ska visa ett kvitto. Konsumenten behöver i de fallen kunna påvisa att köpet är gjort i den affären. I de fallen kan ett bank- eller kontoutdrag fungera. Men det är inget som konsumenten kan använda sig av för öppet köp. Då är det företagets villkor som gäller.

Artikelbild

| STOCKHOLM 20110714 En plånbok med kontokort och butikskvitton Foto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430

Mer än en tredjedel av våra julklappar köps numera på nätet, enligt Hallå Konsument. Och det kan vara bra att hålla reda på att det är viss skillnad i reglerna när man handlar i butik mot när man handlar på distans. Där uppstår ofta missförstånd, enligt Fredrik Selrot.

– Det handlar ofta om vad ångerrätt är i relation till öppet köp. Ångerrätt har konsumenten enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Den är alltså inte användbar om konsumenten har handlat i en affär, säger han.

Artikelbild

När du köper något i till exempel en nätbutik har du rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Det är alltså inte samma sak som öppet köp, som kan ha helt andra tidsbegränsningar och villkor.

Fredrik Selrot:

Artikelbild

| Oslo 20131223. Illustrasjon. Julehandel med bankkort. Visa. Penger. Betalingsterminal. Kortterminal. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix / TT / kod 20520

– Ångerrätten är alltså en rättighet, medan öppet köp är ett erbjudande från företagets sida.

Ångerrätten gäller när du köper varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island. Då har du rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Handlar du från ett land utanför EU kan reglerna se annorlunda ut. (TT)