Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Symboliska spadtag för Ostlänken

Fyra symboliska rödgröna spadtag för Ostlänken togs på måndagen. De tre partierna har ju lovat att börja bygga Ostlänken under mandatperioden, om de vinner valet. Om så också blir fallet kan det verkliga första spadtaget komma att tas år 2014 - trodde i varje fall miljöpartiets Peter Eriksson.

Foto:

NORRKÖPING2010-08-24 03:00
Ifråga om Ostlänken handlar det ju om en fundamental skillnad mellan de politiska blocken. Där det det ena säger klart ja - och det andra nej, eller i varje fall skjuter hela projektet på en synnerligen osäker framtid.Så sent som i förra veckan avskrev ju finansminister Anders Borg i Folkbladet fullständigt Ostlänken. Och inte bara den, utan hela Götalandsbanan med höghastighetståg Stockholm-Göteborg. Hela projektet var "robust olönsamt".Tunt på fötterna
- Anders Borg har ju hela tiden varit en av dem, som mest aktivt varit emot Ostlänken. Men när man gör de här kalkylerna förlorar ju alltid de långsiktiga projekten, som järnvägen, jämfört med de mer kortsiktiga projekten, säger Peter Eriksson. - Jag tycker, att Borg har väldigt tunt på fötterna där. Han måste ha dåliga rådgivare. Eller om det kanske är så, att han inte kan de här frågorna ordentligt.- Men om vi vinner valet, då kommer Ostlänken att börja byggas under mandatperioden. Och det är då naturligt, att man också lägger in nästa etapp av Götalandsbanan i planeringen.Och när skulle då hela Götalandsbanan, i bästa fall, kunna vara trafikklar?- Allt det där tar ju sin tid. Kanske till år 2025, svarar Peter Eriksson. Det var i april, som de rödgröna satte ner foten ifråga om Ostlänken. Då angavs att snabbtågen kunna tänkas börja rulla på den sträckan 2019-2010.Kostnaden för Ostlänken beräknades av de rödgröna då till 30 miljarder kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om