CUF har i den centralt producerade kampanjen, som startade i våras, tagit på sig gröna clownnäsor och startat en egen arbetsförmedling på nätet, sajten cirkusen.com, där ungdomar kan lägga upp video-cv:n.
Kampanjen, som utformats av en kommunikationsbyrå, har kostat tre miljoner kronor och innehåller punkter som "fuck facket 4-ever", något som väckt starka reaktioner på sina håll.
Vill privatisera
På måndagen fanns CUF på lokalnivå på plats utanför Arbetsförmedlingen i Norrköping och Valdemarsvik med en del av kampanjen. På affischer utmålades Arbetsförmedlingen som Gulag och Guantanamo - "byråkrati dödar" - och som ett "jävla skämt".
CUF vill ha fler privata arbetsförmedlingar, som kan specialisera sig på olika yrken och åldersgrupper, som t ex unga som söker sitt första jobb.
- Bättre matchning, så man slipper åka runt i olika arbetsmarknadsåtgärder, säger Ellenor Svensson, ombudsman vid CUF i Östergötland.
"Skickas runt"
Enligt CUF förmedlar varje arbetsförmedlare idag bara i snitt 9,4 jobb per år.
- Det är förskräckligt, säger Oscar Rodriguez, CUF Valdemarsvik.
Aktuella siffror visar att det finns 2 272 arbetssökande ungdomar i Norrköping.
- Om man skickas runt i systemet tappar man motivationen för att försöka komma ut på arbetsmarknaden, säger Magnus Ek, ordförande i CUF i Valdemarsvik.
I kampanjen ingår att CUF vill skrota lagen om anställningsskydd, LAS, som innebär att de sist anställda, ofta ungdomar, tvingas gå först om företaget måste säga upp personal.
- Vi har en bra politik i kampanjen och den har fått uppmärksamhet, säger Ellenor Svensson.
- Syns man så finns man, säger Isabella Carneström, CUF Linköping.
Varför de gröna clownnäsorna?
- För att arbetsmarknaden är ett jäkla skämt, säger Magnus Ek.
Emir Dervisevic, 32, arbetssökande i Norrköping, är inte nöjd med den hjälp han får.
- Arbetsförmedlingen är ett skämt, säger Emir som bara fått kortare jobb vid hyrfirmor, och tycker att det borde ställas krav på företagen att behålla personal längre.