Diamantens skola - ett gott exempel
Av de 50 skolor som Skolinspektionen har tittat närmare på när det gäller arbete kring mobbning är Diamanten i Norrköping en av två som sticker ut som goda exempel.
Rektor Anita Gustafsson menar att relationsarbetet mellan alla på skolan är viktigt för att alla ska må bra.
Foto: Forsby Jan
- Förtroendetrappan handlar om man ska kunna lita på varandra, att man inte mobbar, kränker eller slåss säger Evelyn Orrego Navea.Det låter så enkelt, men det ligger många timmars samtal bakom och det handlar om att kvala in på de högre trappstegen genom att visa att man går att lita på. Och när man kliver upp på sjätte trappsteget gör man det med vissheten om belöningar.- Vi får vara själva i biblioteket, i "Hajen" där man kan spela tv-spel, vi får frukt och frukost, säger Magdalena Anti. Hur var det då innan man började med "PAX"?- Vi har alltid genomfört enkäter, men förr tittade vi bara på hur det såg ut och konstaterade att så var det, sen tyckte vi att det vore bra att göra något åt det som inte fungerade så bra, säger Stephan Andersson.Då insåg man att ett sätt att komma till räta med problemen var att utgå ifrån vad som krävs för att man ska vilja låta bli att till exempel mobba.- Att man inte ska mobba vet alla, men vad får mig att inte vilja det? Att bli lyssnad på var en av de viktigaste orsakerna, säger Stephan Andersson.Att sluta använda sig av bestraffningar som kvarsittning och istället använda sig av PAX-samtal, ett annat sätt.Konsekvens är ett annat nyckelord.- Vi har rutiner för allt och som vi använder oss av varje gång, säger Anita Gustafsson.Det betyder att om en elev upplever att han eller hon blir mobbad så startar en process, bedömningen kommer i andra hand. Förra terminen hade man sex fall varav två var allvarligare.- Man ska inte avfärda någon utan ta allas upplevelse på allvar, säger Stephan Andersson.Så det är ingen som har sagt till er tjejer när någon kille bråkat med er att han gjort det bara för att han är kär i er?- Nej, säger tjejerna och ser uppriktigt förvånade ut.De känner sig alla trygga i skolan och har ett stort förtroende både för andra elever och för de vuxna på skolan. Om de ser att någon blir mobbad kontaktar de genast en lärare och så hålls ett PAX-samtal.Att andra skolor inte har lyckats lika väl med sitt anti-mobbningsarbete tror de har att göra med att de nog inte förstått att barn kan tänka själva.- Här tas vi på allvar, säger Magdalena Anti.Den goda människan
Utgångspunkten för allt arbete på skolan, oavsett om det gäller barn eller vuxna är att människan är god och att alla gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar.- Vuxna kan lätt hitta massor av orsaker till att man har en dålig dag och är sur, men barn har inte lika lätt att förklara sig därför försöker vi hjälpas åt att hitta orsaker till olika beteenden. Att man stör de som spelar fotboll betyder inte at man vill förstöra för dem utan att man istället vill vara med, säger Stephan Andersson.Men alla elever är inte så verbala och för att även de ska kunna säga till finns en brevlåda där man kan vara anonym och man kan också skicka mail till lärarna.- Vi försöker också ha en bra föräldrakontakt och vi tycker att det är bättre att föräldrarna hör av sig 14 gånger för mycket om något som kanske inte verkar vara en så stor sak än 14 gånger för lite, säger Stephan.När vi ber eleverna att tipsa andra skolor om hur de kan bli bättre och tryggaresäger de med en mun - PAX!- Och att barn också kan tänka själva, att man ska lita på eleverna, att alla gör det bästa utifrån sina förutsättningar, att man ska lyssna på barnen.- Det här är inte något som vi lärare själva kan göra, om inte alla hjälps åt går det inte, säger Stephan Andersson som började gårdagen med att tacka alla elever för att de gör Diamanten till en trygg skola.